Autor wpisu
Bogumił Pahl
doktor habilitowany nauk prawnych, profesor w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie; Członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego
Pytanie natury proceduralnej: mamy podjętą uchwałę z art. 15p i aby z niej skorzystać wystarczy wypełnić dwa załączniki i spełnić warunki z uchwały, czyli zwolnienie dotyczy tych przedsiębiorców, których działalność została ograniczona bądź całkowicie zakazana na mocy przepisów szczególnych. Przedsiębiorca prowadzi salon i serwis samochodowy, a także myjnię samochodową. Na razie nie złożył korekty deklaracji. Co dalej? Jakie kroki powinnam podjąć? Uważam, że zwolnienie mu się nie należy. Złożył same załączniki.
Postępowanie organu podatkowego będzie zależne od tego, czy podatnik rozlicza się deklaracją czy też otrzymuje decyzję ustalającą. W tym pierwszym przypadku, jeżeli podatnik chce skorzystać ze zwolnienia, to powinien złożyć korektę deklaracji i wykazać zwolnienie w załączniku nr 2. Do tego, zgodnie z uchwałą, powinny być złożone wymagane załącznikami dokumenty. W przypadku, gdy wszystkie te dokumenty są złożone, organ podatkowy weryfikuje prawo do zwolnienia i albo nie kwestionuje korekty (uznaje, że zwolnienie przysługuje), albo kwestionuje korektę wzywając do jej poprawienia („wycofania”), a jeżeli podatnik tego nie zrobi, to organ określa prawidłową wysokość zobowiązania podatkowego.
We wskazanym w pytaniu stanie faktycznym, jeżeli podatnik nie złożył korekty deklaracji a tylko załączniki, to w dalszym ciągu podatek do zapłaty wynika z pierwotnej deklaracji. Organ podatkowy powinien wezwać podatnika do złożenia wyjaśnień co do poprawności deklaracji w ramach czynności sprawdzających (art. 274a § 2 ordynacji podatkowej) z pouczeniem, że jeżeli przysługuje mu prawo do zwolnienia, to powinien skorygować deklarację. Jeżeli jednak podatnik tego nie zrobi, to podatek do zapłaty wynika z deklaracji, a więc zwolnienie nie przysługuje.
Inaczej będzie wyglądała ta kwestia w przypadku podatników otrzymujących decyzje ustalające. Złożenie samych załączników do uchwały sugeruje, że podatnik oczekuje zastosowania zwolnienia. Jednak podatek do zapłaty na dany rok wynika z decyzji i dopóki jest ona w obrocie prawnym, jest to podatek należny. Więc przy złożeniu samych załączników organ podatkowy powinien wezwać podatnika na podstawie art. 274a § 2 o.p. do złożenia wyjaśnień co do poprawności złożonej uprzednio informacji z pouczeniem, że w przypadku zwolnienia podatnik powinien złożyć nową informację. Jeżeli podatnik taką informację złoży, to w okolicznościach danej sprawy może być to uznane za datę wszczęcia z urzędu postępowania w sprawie zmiany decyzji ostatecznej (art. 165 § 7 o.p.). W postępowaniu tym organ podatkowy będzie badał, czy są przesłanki do zmiany decyzji, a więc czy podatnik ma prawo do zwolnienia. Jeżeli tak, to zmieni decyzję ostateczną na podstawie art. 254 o.p. Jeżeli jednak w toku postępowania nie stwierdzi, że zachodzą przesłanki do zmiany decyzji (brak prawa do zwolnienia), to organ powinien odmówić zmiany decyzji. Jest to decyzja merytoryczna, która rozstrzyga w istocie o braku prawa do zwolnienia.