Autor wpisu
Bogumił Pahl
doktor habilitowany nauk prawnych, profesor w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie; Członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego
Pytanie natury proceduralnej: mamy podjętą uchwałę z art. 15p i aby z niej skorzystać wystarczy wypełnić dwa załączniki i spełnić warunki z uchwały, czyli zwolnienie dotyczy tych przedsiębiorców, których działalność została ograniczona bądź całkowicie zakazana na mocy przepisów szczególnych. Przedsiębiorca prowadzi salon i serwis samochodowy, a także myjnię samochodową. Na razie nie złożył korekty deklaracji. Co dalej? Jakie kroki powinnam podjąć? Uważam, że zwolnienie mu się nie należy. Złożył same załączniki.
![Banner](/_default_upload_bucket/judgment-3667391_1920_3.jpg)
Postępowanie organu podatkowego będzie zależne od tego, czy podatnik rozlicza się deklaracją czy też otrzymuje decyzję ustalającą. W tym pierwszym przypadku, jeżeli podatnik chce skorzystać ze zwolnienia, to powinien złożyć korektę deklaracji i wykazać zwolnienie w załączniku nr 2. Do tego, zgodnie z uchwałą, powinny być złożone wymagane załącznikami dokumenty. W przypadku, gdy wszystkie te dokumenty są złożone, organ podatkowy weryfikuje prawo do zwolnienia i albo nie kwestionuje korekty (uznaje, że zwolnienie przysługuje), albo kwestionuje korektę wzywając do jej poprawienia („wycofania”), a jeżeli podatnik tego nie zrobi, to organ określa prawidłową wysokość zobowiązania podatkowego.
We wskazanym w pytaniu stanie faktycznym, jeżeli podatnik nie złożył korekty deklaracji a tylko załączniki, to w dalszym ciągu podatek do zapłaty wynika z pierwotnej deklaracji. Organ podatkowy powinien wezwać podatnika do złożenia wyjaśnień co do poprawności deklaracji w ramach czynności sprawdzających (art. 274a § 2 ordynacji podatkowej) z pouczeniem, że jeżeli przysługuje mu prawo do zwolnienia, to powinien skorygować deklarację. Jeżeli jednak podatnik tego nie zrobi, to podatek do zapłaty wynika z deklaracji, a więc zwolnienie nie przysługuje.
Inaczej będzie wyglądała ta kwestia w przypadku podatników otrzymujących decyzje ustalające. Złożenie samych załączników do uchwały sugeruje, że podatnik oczekuje zastosowania zwolnienia. Jednak podatek do zapłaty na dany rok wynika z decyzji i dopóki jest ona w obrocie prawnym, jest to podatek należny. Więc przy złożeniu samych załączników organ podatkowy powinien wezwać podatnika na podstawie art. 274a § 2 o.p. do złożenia wyjaśnień co do poprawności złożonej uprzednio informacji z pouczeniem, że w przypadku zwolnienia podatnik powinien złożyć nową informację. Jeżeli podatnik taką informację złoży, to w okolicznościach danej sprawy może być to uznane za datę wszczęcia z urzędu postępowania w sprawie zmiany decyzji ostatecznej (art. 165 § 7 o.p.). W postępowaniu tym organ podatkowy będzie badał, czy są przesłanki do zmiany decyzji, a więc czy podatnik ma prawo do zwolnienia. Jeżeli tak, to zmieni decyzję ostateczną na podstawie art. 254 o.p. Jeżeli jednak w toku postępowania nie stwierdzi, że zachodzą przesłanki do zmiany decyzji (brak prawa do zwolnienia), to organ powinien odmówić zmiany decyzji. Jest to decyzja merytoryczna, która rozstrzyga w istocie o braku prawa do zwolnienia.