Autor wpisu
Rafał Dowgier
profesor doktor habilitowany nauk prawnych, pracownik Katedry Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego
Czy kopia faktury potwierdzająca zakup i zainstalowanie paneli fotowoltaicznych składana przy wniosku o ulgę inwestycyjną, powinna być potwierdzona za zgodność z oryginałem i czy trzeba brać opłatę skarbową od strony (5 zł)? Czy również od pozostałych dokumentów, które kseruję należy brać opłatę skarbową np. umowa z dostawcą, umowa o wykonanie instalacji, umowa o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej itp.
Zasadniczą kwestią, którą trzeba w tej sprawie wyróżnić jest to, czy organ podatkowy kopiuje oryginały dokumentów i dokonuje ich potwierdzenia za zgodność z oryginałem na żądanie podatnika, czy też czyni to z własnej inicjatywy w celu pozostawienia kopii w aktach sprawy. W przypadku ulgi inwestycyjnej przepisy prawa nie nakazują przedłożenia wraz z wnioskiem żadnych umów. Natomiast co do faktur, które potwierdzają wydatki, art. 13 ust. 2 u.p.r. mówi tylko, że nakłady inwestycyjne muszą być udokumentowane rachunkami. Więc w aktach sprawy powinny znaleźć się rachunki potwierdzające te nakłady.
Zasadą jest, że dokumenty przedstawione przez podatnika powinny być oryginałami lub odpisami poświadczonymi za zgodność z oryginałem przez notariusza albo występującego w sprawie profesjonalnego pełnomocnika strony (art. 194a § 2 o.p.). Niestety ordynacja podatkowa nie zawiera regulacji odpowiadającej treści art. 76a § 2b k.p.a., zgodnie z którym „Upoważniony pracownik organu prowadzącego postępowanie, któremu został okazany oryginał dokumentu wraz z odpisem, na żądanie strony, poświadcza zgodność odpisu dokumentu z oryginałem. Poświadczenie obejmuje podpis pracownika, datę i oznaczenie miejsca sporządzenia poświadczenia, a na żądanie strony, również godzinę sporządzenia poświadczenia. Jeżeli dokument zawiera cechy szczególne (dopiski, poprawki lub uszkodzenia), należy stwierdzić to w poświadczeniu.” Powoduje to, że np. w postępowaniach w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego, które prowadzone są w oparciu o k.p.a., organ może samodzielnie na żądanie strony poświadczać odpisy dokumentów, ale nie ma do tego podstaw w postępowaniu podatkowym.
W związku z powyższym, w mojej ocenie, nie ma podstaw do poświadczania przez organy prowadzące postępowanie podatkowe odpisów dokumentów za zgodność z oryginałem na żądanie strony, z czym wiązałby się obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o opłacie skarbowej).
Od wskazanej sytuacji należy jednak odróżnić te, w których podatnik na potrzeby prowadzonego postępowania okazuje oryginały dokumentów, ale nie chce ich pozostawić w organie lub złożył je wcześniej i następnie żąda ich wydania. W tych przypadkach organ podatkowy z własnej inicjatywy, a nie na wniosek podatnika, powinien dla celów dowodowych sporządzić kopie oryginałów dokumentów i pozostawić je w aktach sprawy. Nie jest to czynność poświadczenia odpisu dokumentu za zgodność z oryginałem wykonywana na wniosek podatnika, więc nie może być objęta opłatą skarbową.