27 lis 2025
Online

***Pomoc publiczna udzielana przez gminy - zmiany w 2025 r.*** (RETRANSMISJA)

Inne lokalizacje i terminy:
Program szkolenia
I. Projekt nowego „Formularza informacji de minimis dla rolników i rybołówstwie” z uwzględnieniem nowych wymaganych informacji (PESEL, NIP, PKD, wielkość) – IV kwartał 2025 r.
II. Nowelizacja „Formularza informacji wymaganych przy ubieganiu się o pomoc de minimis” w zakresie pomocy nie rolniczej m.in. w zakresie nowej klasyfikacji PKD –– październik 2025 r.
III. Nowelizacja „Formularza informacji wymaganych przy ubieganiu się o pomoc inną niż de minimis (np. regionalną na nowe inwestycje) – październik 2025 r.
IV. Nowelizacja rozporządzenia ws. sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej (rozporządzenia RM w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, informacji o nieudzieleniu takiej pomocy oraz sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych) m.in. w zakresie nowej klasyfikacji PKD – październik 2025 r.
V. Projekt nowelizacji ustawy o pomocy publicznej w zakresie pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie.
  1. Zmiany w zakresie informacji de minimis przedkładanych przez rolników.
  2. Aplikacja SRPP.
VI. Nowa stopa bazowa ustalona przez Komisję Europejską dla Polski od 1 września 2025 r. służąca do przeliczania wartości pomocy na EDB.
VII. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 29 kwietnia 2025 r. w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości infrastruktury kolejowej.
  1. Problem tzw. infrastruktury prywatnej a pomoc publiczna i rozbieżności w orzecznictwie sądowo-administracyjnym.
  2. Skierowanie pytania prejudycjalnego przez NSA.
  3. Stanowisko Trybunału Sprawiedliwości i jego skutki w postępowaniach krajowych.
VIII. Nowelizacja rozporządzenia KE nr 1408/2013 dotyczącego pomocy de minimis w rolnictwieobowiązuje do 31 grudnia 2032 r.). 
  1. Zwiększenie dopuszczalnego limitu pomocy de minimis w rolnictwie.
  2. Nowy krajowy limit pomocy de minimis a poziom wykorzystania w SRPP.
  3. Zmiana metodologii obliczania limitu de minimis w rolnictwie.
  4. Skutki zmian w zakresie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, ulg z tytułu nabycia i powiększenia gospodarstwa rolnego, dofinansowań związanych z odbiorem i utylizacją odpadów rolnych, utylizacją wyrobów zawierających azbest, itp.
IX. Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych udzielane jako tzw. pomoc powodziowa (pomoc publiczna z tytułu klęsk żywiołowych) do końca 2025 r.
  1. Kiedy i na jakich obszarach można stosować pomoc powodziową?
  2. Warunki dopuszczalności pomocy z tytułu klęsk żywiołowych wynikające z prawa UE.
  3. Formularze i dokumenty wymagane od przedsiębiorców dotkniętych powodzią.
  4. Procedura przyznawania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w formule pomocy publicznej z tytułu klęsk żywiołowych (art. 67b §1 pkt 3 lit. a Ordynacji podatkowej).
  5. Sprawozdawczość z pomocy powodziowej. 
X. Wzór zaświadczenia o pomocy de minimis po ostatnich zmianach.
XI. Planowane przywrócenie roszczenia o sprzedaż gruntu na rzecz użytkownika wieczystego − nowelizacja art. 198g (projekt ustawy o rozwiązaniach służących zwiększeniu dostępności gruntów pod budownictwo mieszkaniowe).
XII. Zmiany w ustawie o gospodarce nieruchomościami dotyczące przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
  1. Nowy art. 10 ustawy o gospodarce nieruchomościami dotyczący pomocy publicznej.
  2. Nowa zasada odpłatności za przekształcenie (art. 69a ustawy o gospodarce nieruchomościami).  
  3. Ustalanie ceny nieruchomości gruntowej sprzedawanej użytkownikowi wieczystemu a pomoc de minimis.
  4. Dopłata do wartości nieruchomości gruntowej w przypadku przekroczenia limitu pomocy de minimis.
  5. Rozkładanie na raty niespłaconej części ceny nieruchomości wg zasad z Komunikatu KE w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych.
XIII. Rozporządzenie KE nr 2023/2831 dotyczące pomocy de minimis na lata 2024 – 2030.
  1. Limit pomocy de minimis.
  2. Metodologia obliczania 3-letniego limitu pomocy de minimis (lata podatkowe, a lata kalendarzowe).
  3. Zasady kumulacji pomocy de minimis (z innymi rodzajami pomocy de minimis oraz z pomocą publiczną).
  4. Centralny rejestr pomocy de minimis od 2026 r.  
XIV. Rozporządzenie KE nr 2023/2832 dotyczące pomocy de minimis w ramach UOIG na lata 2024 – 2030.
  1. W jakich obszarach ma zastosowanie rozporządzenie KE w zakresie usług w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG)?  
  2. Limit pomocy de minimis.
  3. Metodologia obliczania 3-letniego limitu pomocy de minimis (lata podatkowe a lata kalendarzowe).
  4. Centralny rejestr pomocy de minimis od 2026 r.
XV. Gminne programy pomocy de minimis. 
  1. Jakie przepisy pomocowe należy zawrzeć w programie pomocy de minimis?
  2. Sposób zgłaszania programów pomocy de minimis (zgłoszenie nowego programu a jego nowelizacja).
  3. Procedura zgłaszania uchwał do UOKiK oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 
  4. Najczęstsze programy pomocy de minimis (uchwały) przyjmowane przez gminy:
- zwolnienia z podatku od nieruchomości / różnicowanie stawek podatkowych,
- dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru,
- dotacje celowe przeznaczone na cele środowiskowe (m.in. wymiana źródeł ogrzewania, modernizacja kotłowni, instalacja kolektorów słonecznych, ogniw fotowoltaicznych, likwidacja przydomowych oczyszczalni ścieków, utylizacja odpadów zawierających azbest),
- ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych.
XVI. Pomoc regionalna w ramach zwolnień z podatku od nieruchomości do 31 grudnia 2026 r.
  1. Ogólnopolski program pomocy regionalnej dla gmin (Rozporządzenie Rady Ministrów z 9 stycznia 2015 r.).
  2. Nowelizacja mapy pomocy regionalnej w zakresie dopuszczalnych intensywności pomocy od 23 lipca 2025 r. – podwyższenie intensywności na wybranych obszarach kraju.
  3. Konstruowanie gminnych uchwał podatkowych przewidujący pomoc regionalną do 2026 r.
  4. Jak odróżnić tzw. „obszary a” i „obszary c” oraz „inwestycję początkową” od „inwestycji początkowej na rzecz nowej działalności gospodarczej”?
XVII. Pomoc de minimis udzielana w trybie Ordynacji podatkowej.
  1. Jak powinien wyglądać kompletny wniosek o pomoc de minimis?
  2. Jak postąpić z niekompletnym wnioskiem podatnika (brak informacji, niekompletne informacje, nieprawdziwe informacje)?
  3. Kto przesądza o istnieniu i rodzaju pomocy publicznej? Organ czy podatnik?
  4. Kiedy ulga jest pomocą de minimis? Kto o tym decyduje?
  5. Kiedy pozostawić wniosek bez rozpatrzenia, a kiedy odmówić udzielenia pomocy?
  6. Na jakie przepisy należy się powołać w podstawie decyzji o udzieleniu pomocy de minimis (problem art. 67b Ordynacji podatkowej)?
  7. Badanie powiązań z innymi przedsiębiorcami przy udzielaniu pomocy de minimis. 
  8. Kto w przypadku spółki cywilnej/jawnej powinien wypełnić Formularz informacji (spółka, wspólnik)? Na kogo wystawić zaświadczenie o pomocy de minimis? Kto jest beneficjentem pomocy (spółka, wspólnik, podatnik)?
  9. Jak potraktować małżeństwo przy współwłasności nieruchomości? Kto jest  beneficjentem pomocy? Od kogo żądać informacji? Na kogo wystawić zaświadczenie o pomocy de minimis?
  10. Pomoc powodziowa przyznawana na podstawie art. 67b §1 pkt 3 lit. a) Ordynacji podatkowej.
XVIII. Definicja pomocy publicznej – najczęstsze wątpliwości i pytania w praktyce gminnej.
  1. Kiedy mamy do czynienia z przedsiębiorcą?
  2. Czy do rolnika należy zawsze stosować przepisy o pomocy publicznej?
  3. Kto jest beneficjentem pomocy publicznej w rolnictwie?
  4. Czy każda ulga w spłacie zobowiązań podatkowych dla przedsiębiorcy jest pomocą publiczną? Kiedy ulga nie stanowi pomocy publicznej?
  5. Czy wiążące jest oświadczenie przedsiębiorcy o braku pomocy publicznej/braku wpływu na handel w UE? Kto przesądza o braku pomocy publicznej?
  6. Czy i kiedy wynajmującego należy traktować jako przedsiębiorcę i stosować przepisy o pomocy publicznej?
  7. Jakie rodzaje działalności nie wywierają wpływu na konkurencję i wymianę handlową w UE (brak pomocy publicznej)?
  8. Czy wsparcie dla ZOZ (np. szpitala, przychodni) jest pomocą publiczną?
  9. Czy do klubu sportowego mają zastosowanie przepisy o pomocy publicznej?
  10. Czy zwolnienia i ulgi w zakresie gospodarki komunalnej (PSZOK, odpady, woda-ścieki, transport, kluby sportowe, kultura) należy rozpatrywać jako pomoc publiczną?
XIX. Odpowiedzi na pytania zgłoszone przed szkoleniem.
Opis szkolenia

Godziny szkolenia: 10.00 - 14.00

 


  • !!! PROJEKT NOWEGO FORMULARZA INFORMACJI DLA ROLNIKÓW/W RYBOŁÓWSTWIE (IV kwartał 2025 r.)
  • !!! NOWELIZACJA FORMULARZA INFORMACJI PRZY UBIEGANIU SIĘ O POMOC DE MINIMIS/NIE ROLNICZĄ (październik 2025 r.)
  • !!! NOWELIZACJA FORMULARZA INFORMACJI PRZY UBIEGANIU SIĘ O POMOC INNĄ NIŻ DE MINIMIS (październik 2025 r.)
  • !!! NOWELIZACJA ROZPORZĄDZENIA WS. SPRAWOZDAŃ Z UDZIELONEJ POMOCY PUBLICZNEJ (październik 2025 r.) 
  • !!! PROJEKT NOWELIZACJI USTAWY O POMOCY PUBLICZNEJ W ZAKRESIE POMOCY DE MINIMIS W ROLNICTWIE I RYBOŁÓWSTWIE (IV kwartał 2025 r.)
  • !!! NOWELIZACJA MAPY POMOCY REGIONALNEJ (obowiązuje od 23 lipca 2025 r.)– PODWYŻSZENIE INTENSYWNOŚCI POMOCY REGIONALNEJ NA WYBRANYCH OBSZARACH KRAJU w ramach OGÓLNOPOLSKIEGO PROGRAMU POMOCY REGIONALNEJ
  • !!! NOWA STOPA BAZOWA USTALONA PRZEZ KE DLA POLSKI OD 1 września 2025 r. (DO PRZELICZANIA WARTOŚCI POMOCY NA EDB)
  • !!! PROJEKT PRZYWRÓCENIA ROSZCZENIA O SPRZEDAŻ GRUNTU UŻYTKOWNIKOWI WIECZYSTEMU (PROJEKT NOWELIZACJI USTAWY O GOSPODARCE NIERUCHOMOŚCIAMI – art. 198g)
  • WYROK TRYBUNAŁU SPRAWIEDLIWOŚCI Z 29 KWIETNIA 2025 R. DOTYCZĄCY ZWOLNIENIA Z PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ W POLSCE (problem bocznic kolejowych)
  • NOWELIZACJA ROPORZĄDZENIA KE NR 1408/2013 W ZAKRESIE POMOCY DE MINIMIS W ROLNICTWIE DO 31 GRUDNIA 2032 R.
- zwiększenie dopuszczalnego limitu de minimis w rolnictwie
- nowy krajowy limit de minimis w rolnictwie
- zmiana sposobu obliczania limitu de minimis w rolnictwie
 
  • ULGI W SPŁACIE ZOBOWIĄZAŃ PODATKOWYCH JAKO POMOC POWODZIOWA ZGODNIE Z ART. 67b §1 pkt 3 lit. a) ORDYNACJI PODATKOWEJ – do 31 GRUDNIA 2025 R.  

Szkolenie zostanie poświęcone przede wszystkim licznym zmianom i nowelizacjom prawa krajowego jakie nastąpią jeszcze w IV kwartale tego roku. W tym zakresie Ministerstwo Rolnictwa zainicjowało właśnie wprowadzenie oczekiwanego od lat nowego „Formularza informacji de minimis w rolnictwie i rybołówstwie”. Nowelizacja obejmie przy tym ustawę o pomocy publicznej w zakresie wymaganych informacji w rolnictwie, której projekt jest właśnie procedowany w Sejmie.

W zakresie pomocy nierolniczej nowelizacje obejmą „Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis”, „Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż de minimis, oraz rozporządzenie sprawozdawcze.    

W przypadku gospodarowania nieruchomościami niezwykle ważne jest planowane wprowadzenie w ustawie o gospodarce nieruchomościami dodatkowego 24-miesięcznego terminu na skorzystanie przez użytkowników wieczystych z roszczenia o zakup gruntu. Ma to zostać dokonane w projekcie ustawy o rozwiązaniach służących zwiększeniu dostępności gruntów pod budownictwo mieszkaniowe. Jest to więc niejako przywrócenie roszczenia o wykup gruntów, które na podstawie przepisów epizodycznych obowiązywało od 2023 r. (nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami z 2023 r.) przez okres 12 miesięcy i wygasło w dniu 31 sierpnia 2024 r. Okazało się jednak, że nie wszyscy przedsiębiorcy zdążyli wykorzystać to roszczenie, inni z kolei mieli przekroczony limit pomocy de minimis przez co nie mogli wykorzystać całej kwoty de minimis. Stąd też planowana nowelizacja i ponowne wprowadzenie dla przedsiębiorców w drodze przepisów epizodycznych owego roszczenia o sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz jej użytkownika wieczystego.

Jednocześnie w zakresie unijnego prawa pomocy, od początku roku 2025 r. funkcjonuje szereg zmian, zwłaszcza w zakresie pomocy de minimis. Fundamentalna w tym względzie jest zmiana rozporządzenia KE dotyczącego pomocy de minimis w rolnictwie, w ramach której Komisja Europejska oprócz zmiany metodologii obliczania limitu de minimis, zwiększyła nie tylko limity indywidualnej pomocy de minimis dla rolników, ale przede wszystkim podwyższyła problematyczny od lat w Polsce krajowy limit pomocy de minimis.

Z kolei od 1 września 2025 r. KE zmieniła stopę bazową dla Polski, która ma wpływ na przeliczanie wartości pomocy na EDB. 

Na marginesie obecnie w gminach trwa zgłaszanie projektów uchwał de minimis, które dotyczą stawek oraz zwolnień z podatku od nieruchomości. Z kolei w przypadku zwolnień z podatku od nieruchomości udzielanych w formule regionalnej pomocy inwestycyjnej, gminy posiadające uchwały bazujące na ogólnopolskim programie pomocowym (rozporządzeniu Rady Ministrów) z uwagi na nowelizację tzw. mapy pomocy regionalnej, nastąpiło podwyższenie intensywności pomocy na niektórych obszarach kraju. 

W dniu 29 kwietnia 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości wydał długo oczekiwany wyrok dotyczący spornego od lat zwolnienia z podatku od nieruchomości infrastruktury kolejowej (problem tzw. bocznic kolejowych). Wyrok ten jest bezpośrednim skutkiem wystąpienia w 2023 r.  przez NSA w trybie prejudycjalnym do TS.  

Z uwagi na różny poziom uczestników w szkoleniu uwzględniono potrzeby zarówno osób rozpoczynających pracę w obszarze pomocowym, jak i tych zajmujących się pomocą od wielu lat. Nie zabraknie zatem najczęstszych problemów w zakresie ulg w spłacie udzielanych na podstawie Ordynacji podatkowej, czy też niezmiennie problematycznej definicji pomocy publicznej.

Szkolenie, tradycyjnie obejmie również próbę odpowiedzi na szereg najbardziej nurtujących organy gminne pytań związanych z pomocą publiczną (zwłaszcza tych, które wpłyną przed szkoleniem).

620,00 PLN + 23% VAT za 1 os.
Prowadzący

Robert Zenc

naczelnik Wydziału Pomocy Regionalnej Departamentu Monitorowania Pomocy Publicznej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

ZOBACZ AKTYWNOŚCI

Polecane szkolenia w mieście Online

POZOSTAŁE OPINIE

Miałam przyjemność uczestniczyć w dwóch organizowanych przez Taxpress szkoleniach prowadzonych przez Panią Annę Bandoch i z czystym sumieniem stwierdzam, że są na najwyższym poziomie. Prowadząca posiada niesamowitą wiedzę, którą przekazuje w sposób bardzo przystępny i zrozumiały. Przygotowuje obszerne i przejrzyste materiały. Organizację szkolenia również zasługuje na pochwalę i sądzę, że chętnie skorzystam z następnych szkoleń organizowanych przez Taxpress, a prowadzonych przez Panią Annę Bandoch.

Iwona Kołodziejska Urząd Miejski w Niemodlinie uczestnik szkolenia

Szkolenie prowadzone przez Panią Annę Bandoch było na najwyższym poziomie. Ogromna wiedza z zakresu planowania wieloletniego i analizy budżetu, przekazana w sposób bardzo przystępny i zrozumiały. Odpowiada na pytania uczestników i wyjaśnia wszystkie nurtujące problemy z tej dziedziny. Jestem bardzo zadowolona, że mogłam uczestniczyć w tym szkoleniu i myślę, że chętnie skorzystam z następnych prowadzonych przez Panią Annę. Chciałam bardzo podziękować za wspaniałe szkolenie.

Bogumiła Solecka, Skarbnik Miasta i Gminy Syców uczestnik szkolenia

Wyrażam jak najbardziej pozytywną opinię w zakresie przeprowadzenia przez Panią Annę Bandoch szkolenia z tematu” Wieloletnia Prognoza Finansowa Na rok 2021 i lata następne”. Szkolenie zostało rzetelnie zorganizowane, trener wywiązał się z ustalonych założeń profesjonalnie. Przystępny przekaz oraz wysoko warsztatowy charakter szkolenia.

Małgorzata Kaczorek Inspektor uczestnik szkolenia

Gratuluję dzisiejszego szkolenia (podatek akcyzowy). Pierwszy raz zdarzyło się, że wykładowca tak dokładnie i dobrze wszystko wytłumaczył, a pracuję w zawodzie już 15 lat. Bardzo dziękuję wykładowcy za profesjonalizm i tak przekazaną wiedzę.

Gmina Człuchów uczestnik szkolenia

Bardzo wartościowe szkolenie. Dziękuję

Anna uczestnik szkolenia

Szkolenie przeprowadzone przez Panią Annę Bandoch w dniu 19.08.2021 r. oceniam bardzo wysoko zarówno pod względem wiedzy i doświadczenia jak również umiejętności przekazywania wiedzy. Ponadto niezwykle przyjemnie jest odbywać szkolenia z Taxpress, gdyż techniczne przygotowanie jest bez zarzutów, obsługa szkoleń na najwyższym poziomie, a aplikacja, z której korzysta firma według mnie jest najlepsza, ze wszystkich z jakich miałam okazję korzystać w formie zdalnej. Obecnie listę szkoleń zaczynam od oferty Taxpress, która najbardziej mi odpowiada zarówno pod względem wysokiej klasy wykładowców jak i całej obsługi organizacyjno – technicznej szkolenia.

Ilona Ogiba Skarbnik Gminy Krosno Odrzańskie uczestnik szkolenia
Logo

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Jeśli nie wyrażasz zgody na ich używanie, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności