Program szkolenia
-
Opłaty za posiłki (zasady odpłatności dla uczniów oraz pracowników pedagogicznych niepedagogicznych w przedszkolu i szkole jak policzyć wsad do kotła, oraz koszty przygotowania posiłku, zapisy w regulaminie dot. sprzedaży posiłków nauczycielom i pracownikom niepedagogicznych, czy szkoła może sprzedawać posiłki „na zewnątrz” – jeżeli tak to kiedy, ewidencja księgowa opłat za posiłki (opłata za posiłek jako dochód oraz jako wpływ na WRD, ewidencja księgowa należności niezapłaconych w terminie, ewidencja odsetek, jak naliczyć odsetki w szkole i przedszkolu – odsetki cywilnoprawne czy publicznoprawne).
- Catering (kto ma obowiązek dokonać postępowania zamówieniowego, jak rozliczać faktury za wsad do kotła oraz koszty przygotowania posiłku, czy rodzice mogą sami rozliczać się z firmą cateringową)
- Klasyfikacja budżetowa – najczęściej występujące nieprawidłowości w świetle kontroli RIO:
- najczęściej występujące problemy w zakresie paragrafów dochodów § 069 „Wpływy z różnych opłat”, § 083 „Wpływy z usług”, § 097 „Wpływy z różnych dochodów” (dochody w przedszkolu, dochody z tytułu wpłat rodziców/opiekunów prawnych za posiłki spożywane w przedszkolu i szkole; klasyfikacja rekompensaty z tytułu kosztów odzyskiwania należności; w jakim paragrafie ująć wpłatę odszkodowania wynikającą z zawartej umowy oraz pochodzącą z tzw. polisy sprawcy);
- najczęściej występujące problemy w zakresie paragrafów wydatków (wynagrodzenia oraz inne wydatki wynikające ze stosunku pracy – dodatek wiejski, dodatek stażowy, materiały i wyposażenie, zakup pomocy dydaktycznych, wydatki na wyjazdy służbowe, jak ujmować koszty szkoleń i konferencji, paragrafy inwestycyjne – ulepszenie środków trwałych różnica pomiędzy pojęciem „remont” a „ulepszenie środka trwałego”, kwota graniczna 10000 zł, jak księgować faktury wielopozycyjne);
- „paragrafy ukraińskie” związane z wydatkami w oświacie (wydatki na zakup usług § 437 czy § 486, pomoce dydaktyczne § 435 czy § 486, wynagrodzenia dla nauczycieli i pochodne od wynagrodzeń, co należy księgować do § 486).
- Czas pracy nauczycieli – podstawowe zasady, najczęściej występujące problemy:
- podział czasu pracy (obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych (pensum), czas na inne obowiązki (przygotowanie do lekcji, zebrania, wycieczki itd.), wymiar ogólny: 40 godzin tygodniowo;
- dodatkowe godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa (zasady przydzielania i dokumentowania, różnice między „godzinami ponadwymiarowymi” a „zastępstwami”);
- najczęstsze problemy i wątpliwości – czy nauczyciel pracuje tylko 18 godzin tygodniowo, wyjaśnienie 40-godzinnego tygodnia pracy; obowiązki poza pensum (przygotowanie zajęć, sprawdzanie prac, rady pedagogiczne, rozmowy z rodzicami, wycieczki, szkolenia), raca w dni wolne i „nieodpłatne nadgodziny” (czy można zlecić pracę w sobotę, jak rozliczać wycieczki i imprezy szkolne);
- ewidencja czasu pracy nauczyciela.
Opis szkolenia
Godziny szkolenia: 10.00 - 14.00
Szkolenie skierowane jest do służb finansowo-księgowych jednostek prowadzących działalność na podstawie przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (m.in. szkół i przedszkoli oraz centrów usług wspólnych będących jednostką obsługującą dla jednostek z zakresu oświaty.
Podczas szkolenia omówione zostaną bieżące problemy występujące w jednostkach oświatowych, szkołach, przedszkolach. Prowadzący omówi problematykę opłat za posiłki wydawane w szkole i przedszkolu z uwzględnieniem opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz rozliczania posiłków zamawianych w formie usługi cateringowej.
Poruszona zostanie także kwestia ujmowania dochodów i wydatków w odpowiednich podziałkach klasyfikacji budżetowej – z uwzględnieniem specyfiki działalności jednostek oświatowych, szkół, i przedszkoli, a także prawidłowego klasyfikowania wydatków do tzw. paragrafów ukraińskich.
W ostatniej części spotkania poruszona zostanie tematyka czasu pracy nauczycieli. Prowadzący omówi pojęcie pensum, wskaże jak rozliczać dodatkowe godziny ponadwymiarowe i zastępstwa a także to w jaki sposób podejść do innych obowiązków, które są wykonywane przez nauczycieli poza pensum.
Ostatnie kilka minut szkolenia przeznaczone zostanie na nakreślenie najważniejszych zmian, które zawarte zostały w procedowanej obecnie nowelizacji ustawy – Karta Nauczyciela, mającej zacząć obowiązywać od września 2025 roku.
Uczestnicy szkolenia otrzymają w formie elektronicznej:
-
materiały szkoleniowe,
-
zapis czatu.
|