27 sty 2025
Online

(TRANSMISJA VOD) Realizacja podatków i opłat lokalnych w 2025 r.

Inne lokalizacje i terminy:
Program szkolenia
I. Podatek od nieruchomości w 2025 r.
1. Opodatkowanie budowli
  1. nowa legalna definicja budowli;
  2. rola załącznika do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie opodatkowania budowli;
  3. jak należy ustalać czy dany obiekt jest budowlą na gruncie nowych regulacji?
  4. opodatkowanie zbiorników w świetle nowych przepisów;
  5. obiekty liniowe a podatek od nieruchomości;
  6. opodatkowanie elektrowni wiatrowych;
  7. jakie części stadionów należy uznać za budowle?
  8. co z opodatkowaniem wag samochodowych?
  9. wyciągi narciarskie i koleje linowe a nowa definicja budowli;
  10. opodatkowanie wiat;
  11. w jakich sytuacjach obiekt kontenerowy będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?
  12. czy po nowelizacji przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podlegać będą ogrodzenia?
  13. opodatkowania konstrukcji oporowych i konstrukcji wsporczych;
  14. urządzenia techniczne a podatek od nieruchomości;
  15. jakie definicje należy stosować w sprawach podatkowych za ubiegłe lata podatkowe?
  16. czy po nowelizacji przepisów dopuszczalne jest opodatkowanie budowli lub ich części znajdujących się w budynkach?
  17. znaczenie przepisów prawa budowlanego na gruncie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych;
  18. czy Klasyfikacja Środków Trwałych, ewidencja środków trwałych będą przydatne przy opodatkowaniu budynków i budowli w 2025 r.?
2. Opodatkowanie budynków
  1. nowe pojęcie budynku na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości;
  2. czy garaż blaszak to budynek?
  3. co należy rozumieć pod pojęciem robót budowlanych?
  4. czy obiekt który zostanie złożony z gotowych elementów (prefabrykatów) może zostać uznany za budynek?
  5. czy instalacje znajdujące się w budynku będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?
  6. co należy rozumieć po pojęciem „trwałego związania z gruntem”?
3. Opodatkowanie garaży w świetle nowych regulacji
  1. nowe zasady opodatkowania garaży w 2025 r.,
  2. jak opodatkować garaże wielostanowiskowe?
  3. jak opodatkować garaże stanowiące odrębne nieruchomości lokalowe w bryle budynku mieszkalnego?
  4. jak opodatkować garaże przynależne do lokali mieszkalnych?
  5. garaże wolnostojące a nowe regulacje;
  6. co ze sprawami w toku dotyczącymi opodatkowania garaży?
4. Zmiany w zakresie zwolnień od podatku od nieruchomości
  1. zmiany w zakresie zwolnienia budowli infrastruktury portowej w portach morskich lub przystaniach morskich;
  2. zawężenie zakresu zwolnienia gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład obiektu infrastruktury usługowej.
5. Wymiar podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego osobom fizycznym
5.1. Wymiar podatków indywidualnym podatnikom
  1. lokale stanowiące pomieszczenie przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynku mieszkalnym a obowiązek złożenia informacji na podatek od nieruchomości i wymiar podatku w 2025 r.
  2. kwota najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru obowiązująca w 2025 r.
  3. czy dokonując wymiaru podatku od nieruchomości na 2025 r. w przypadku nie złożenia informacji na podatek od nieruchomości przez osoby fizyczne będące właścicielami lub współwłaścicielami pomieszczeń przeznaczonych do przechowywania pojazdów w budynku mieszkalnym konieczne jest wydanie postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego i postanowienia w sprawie siedmiodniowego terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego?
  4. tryb corocznego wymiaru podatków lokalnych;
  5. brak informacji na podatek a czynności podejmowane przez organ podatkowy;
  6. zasady wydawania decyzji podatkowych w przypadku spraw spornych;
  7. czy organ podatkowy może wydać decyzję wymiarową na 2025 r. w przypadku gdy toczy się jeszcze sprawa podatkowa za 2024 r. lub poprzednie lata podatkowe?
  8. ulga inwestycyjna a wymiar podatków lokalnych w 2025 r.;
  9. zwolnienie i ulga z tytułu nabycia a decyzje wymiarowe.
5.2. Wymiar podatków lokalnych współwłaścicielom
  1. odrębność przedmiotu opodatkowania stanowiącego współwłasność;
  2. zasady odpowiedzialności solidarnej;
  3. wymiar podatków lokalnych w sytuacji gdy jeden ze współwłaścicieli korzysta ze zwolnienia od podatku od nieruchomości;
  4. konsekwencje prawne złożenia informacji na podatek od nieruchomości, rolny i leśny tylko przez jednego ze współwłaścicieli;
  5. doręczanie decyzji współwłaścicielom.
5.3. Wymiar podatków lokalnych w formie łącznego zobowiązania podatkowego
  1. w jakich przypadkach organ podatkowy dokonuje wymiaru łącznego zobowiązania podatkowego;
  2. czy podatnikowi podatku od nieruchomości i podatku rolnego, który posiada grunty zwolnione od podatku rolnego (np. użytki rolne RV) należy wymierzyć podatek w formie łącznego zobowiązania pieniężnego?
  3. czy nakaz płatniczy powinien być wystawiony na wszystkich współwłaścicieli?
  4. czy organ podatkowy powinien doręczyć decyzje na łączne zobowiązanie pieniężne wszystkim współwłaścicielom?
5.4. Wymiar podatków lokalnych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą
  1. czy podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą można wydać odrębną decyzję wymiarową na majątek związany z prowadzoną działalnością gospodarczą?
  2. jak „rozdzielić” opodatkowanie majątku osoby fizycznej (przedsiębiorcy) – kiedy stosujemy najwyższe stawki podatkowe, a w jakich przypadkach stawki pozostałe?
  3. jak opodatkować grunty i budynki niewykorzystywane przez pewien okres do wykonywania działalności gospodarczej?
  4. wynajem mieszkań (domów) a stawki podatku od nieruchomości w decyzjach wymiarowych;
  5. jakimi stawkami opodatkować budynek mieszkalny w którym przedsiębiorca ma zarejestrowaną działalność gospodarczą (np. firmę budowlaną, informatyczną, itp.)?
  6. czy sam fakt ujawnienia w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej siedziby przedsiębiorcy w budynku mieszkalnym świadczy o „zajęciu” na prowadzenie działalności gospodarczej?
  7. w jakich sytuacjach można mówić o „zajęciu” budynku mieszkalnego na prowadzenie działalności gospodarczej?
5.5. Realizacja podatku od nieruchomości od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej
  1. czy osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mają obowiązek złożyć deklarację w 2025 r., w sytuacji gdy są właścicielami lub współwłaścicielami pomieszczeń przeznaczonych do przechowywania pojazdów w budynku mieszkalnym?
  2. nowy termin składania deklaracji na podatek od nieruchomości w 2025 r.;
  3. czy każdy podatnik będący osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej może złożyć deklarację na 2025 r. w odroczonym terminie?
  4. średnia miesięczna podatku od nieruchomości za 2024 r. a obowiązek zapłaty podatku za 2025 r. w trzech pierwszych miesiącach;
  5. zapłata podatku za trzy pierwsze miesiące 2025 r. w kwocie niższej a zaległość podatkowa;
  6. zapłata podatku za trzy pierwsze miesiące 2025 r. w kwocie wyższej a nadpłata podatku;
  7. weryfikacja złożonych deklaracji na podatki lokalne;
  8. czy podatnik może złożyć kilka deklaracji na podatek od nieruchomości?
  9. jakie działania może podjąć gminny organ podatkowy w ramach czynności sprawdzających?
  10. zasady korekty deklaracji z urzędu w procedurze czynności sprawdzających;
  11. dopuszczalność zastosowania kary porządkowej w procedurze czynności sprawdzających w sytuacji gdy podatnik nie składa wyjaśnień w sprawie niezłożenia deklaracji lub wyjaśnień co do poprawności złożonej deklaracji;
  12. jakie działania należy podjąć gdy czynności sprawdzające nie przyniosą oczekiwanego rezultatu?
  13. w jakich przypadkach wydajemy postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego?
  14. jak postąpić gdy po wszczęciu postępowania a przed wydaniem decyzji zostanie złożona deklaracja (wadliwa lub prawidłowa)?;
  15. czy w trakcie postępowania podatnik może złożyć korektę deklaracji?
  16. jak należy postąpić gdy w trakcie postępowania podatkowego nastąpi przedawnienie zobowiązania podatkowego?
II. Zmiany w podatku rolnym w 2025 r.
  1. jakie zwolnienia i ulgi wymagają wniosku podatnika a które stosowane są z urzędu?
  2. „nowe” rozporządzenie Komisji Europejskiej jako podstawa udzielania pomocy publicznej w rolnictwie innej niż pomoc de minimis.
  3. „nowe” rozporządzenie Komisji Europejskiej jako podstawa udzielania pomocy publicznej w rolnictwie innej niż pomoc de minimis.
III. Nowy obowiązek inkasentów w 2025 r.
  1. obowiązek prowadzenia przez inkasentów ewidencji osób zobowiązanych do uiszczania opłaty miejscowej lub opłaty uzdrowiskowej;
  2. czy rada gminy (miasta) zobowiązana jest nałożyć na inkasentów ww. obowiązek?
  3. zakres danych zawartych w tych ewidencjach;
  4. co z uchwałami w sprawie wyznaczenia inkasentów podjętymi w 2024 r.?
  5. czy rada gminy (miasta) zobowiązana jest w 2025 r. do podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie poboru podatków i opłat w drodze inkasa?
IV. Opodatkowanie mieszkań w 2025 roku w świetle uchwały NSA z 21 października 2024 r.
  1. co to jest budynek/lokal mieszkalny w rozumieniu uchwały?
  2. jak opodatkować mieszkanie stanowiące własność przedsiębiorcy?
  3. długotrwały i krótkotrwały najem mieszkań a stawki podatku od nieruchomości;
  4. przekształcenie budynku gospodarczego w budynek mieszkalny;
  5. jak opodatkować mieszkania nabywane jako towar do dalszej sprzedaży?
  6. czy uchwała znajduje zastosowanie do starych spraw?
V. Opodatkowanie majątku gminnego w 2025 r.
1. Nieruchomości wyłączone od opodatkowania, czyli to czego gmina nie powinna deklarować do opodatkowania
  1. zakres wyłączenia od opodatkowania uregulowany w art. 2 ust. 3 pkt. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych;
  2. opodatkowanie nieruchomości będących w posiadaniu gminnych jednostek organizacyjnych (m. in. biblioteki gminne, gminne ośrodki kultury, spółki komunalne, samorządowe zakłady budżetowe);
  3. co z opodatkowaniem gruntu pod budynkiem urzędu gminy w sytuacji gdy znajdują się w nim pomieszczenia użyczone (wynajmowane) innym podmiotom?
  4. opodatkowanie dróg gminnych;
  5. użytki rolne będące w posiadaniu gminy;
  6. opodatkowanie budowli wodnokanalizacyjnych będących w posiadaniu gminy.
2. Zakres ustawowego zwolnienia od podatku od nieruchomości
  1. które grunty i budynki nie powinny być wykazywane przez gminę w składanej deklaracji na podatek od nieruchomości?
  2. czy gmina powinna wykazywać do opodatkowania budowle kanalizacyjne i wodociągowe?
  3. współwłasność gminy i innych podmiotów a deklaracja na podatek składana przez gminę;
  4. czy ze zwolnienia od opodatkowania mogą korzystać lokale mieszkalne stanowiące własność gminy (tzw. mieszkania komunalne)?
  5. czy zwolnienie od podatku obejmuje świetlice wiejskie?
  6. zwolnienie od podatku a opodatkowanie gruntów i budynków Ochotniczych Straży Pożarnych;
  7. czy gmina korzysta ze zwolnienia w zakresie gruntu w przypadku gdy umowa dzierżawy dotyczy wyłącznie budynku?
3. Przedmioty opodatkowania, które gmina powinna deklarować do opodatkowania
  1. opodatkowanie dróg będących w posiadaniu gminy nie objętych zwolnieniem od podatku;
  2. spółki komunalne i samorządowe zakłady budżetowe a podatek od nieruchomości;
  3. opodatkowanie lasów będących w posiadaniu gminy.
Opis szkolenia

Godziny szkolenia: 10.00 - 14.00

UCZESTNICY SZKOLENIA OTRZYMAJĄ W WERSJI ELEKTRONICZNEJ:

  • materiały szkoleniowe;
  • zapis czatu;
  • wzór zarządzenia wójta/burmistrza/prezydenta w sprawie rezygnacji w 2025 roku z doręczeń elektronicznych decyzji ustalających wysokość zobowiązań podatkowych.
     

Celem szkolenia jest kompleksowe omówienie problemów związanych z realizacją podatków i opłat lokalnych w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wchodzą zasadnicze zmiany w konstrukcji podatków lokalnych, w szczególności w zakresie podatku od nieruchomości. Niewątpliwie kluczowe znaczenie ma opodatkowanie budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, budynków oraz garaży. Zostaną one bardzo szczegółowo przeanalizowane na konkretnych przykładach.

Ponadto omówione zostaną procedury wymiaru podatków lokalnych w kontekście nowych przepisów, a także następujące problemy prawne:

  • co należy rozumieć pod pojęciem „pomieszczenie przeznaczone do przechowywania pojazdów w tym budynku”? Czy komórki lokatorskie (boksy) należy opodatkować stawkami „mieszkalnymi”?
  • lokale stanowiące pomieszczenie przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynku mieszkalnym a obowiązek złożenia informacji na podatek od nieruchomości i wymiar podatku w 2025 r.;
  • zakres nowej definicji „budowla”;
  • czy garaż blaszak spełnia kryteria nowej definicji budynku?
  • obiekty kontenerowe a podatek od nieruchomości;
  • urządzenia techniczne i inne a podatek od nieruchomości.

 

620,00 PLN + 23% VAT za 1 os.
Prowadzący

Bogumił Pahl

doktor habilitowany nauk prawnych, profesor w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie; Członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego

ZOBACZ AKTYWNOŚCI

Leonard Etel

profesor prawa, kierownik Katedry Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku; specjalizuje się w prawie podatkowym, w tym w szczególności w problematyce podatków i opłat lokalnych oraz Ordynacji podatkowej; autor wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego; doradca instytucji państwowych i samorządowych; przewodniczący Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego

ZOBACZ AKTYWNOŚCI

Polecane szkolenia w mieście Online

Online 1 dniowe 27 sty 2025

(TRANSMISJA VOD) Realizacja podatków i opłat lokalnych w 2025 r.

Bogumił Pahl doktor habilitowany nauk prawnych, profesor w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie; Członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego
Leonard Etel profesor prawa, kierownik Katedry Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku; specjalizuje się w prawie podatkowym, w tym w szczególności w problematyce podatków i opłat lokalnych oraz Ordynacji podatkowej; autor wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego; doradca instytucji państwowych i samorządowych; przewodniczący Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego
620,00 PLN + VAT 23% za 1 os.
ZGŁOŚ UDZIAŁ
POZOSTAŁE OPINIE

Miałam przyjemność uczestniczyć w dwóch organizowanych przez Taxpress szkoleniach prowadzonych przez Panią Annę Bandoch i z czystym sumieniem stwierdzam, że są na najwyższym poziomie. Prowadząca posiada niesamowitą wiedzę, którą przekazuje w sposób bardzo przystępny i zrozumiały. Przygotowuje obszerne i przejrzyste materiały. Organizację szkolenia również zasługuje na pochwalę i sądzę, że chętnie skorzystam z następnych szkoleń organizowanych przez Taxpress, a prowadzonych przez Panią Annę Bandoch.

Iwona Kołodziejska Urząd Miejski w Niemodlinie uczestnik szkolenia

Szkolenie prowadzone przez Panią Annę Bandoch było na najwyższym poziomie. Ogromna wiedza z zakresu planowania wieloletniego i analizy budżetu, przekazana w sposób bardzo przystępny i zrozumiały. Odpowiada na pytania uczestników i wyjaśnia wszystkie nurtujące problemy z tej dziedziny. Jestem bardzo zadowolona, że mogłam uczestniczyć w tym szkoleniu i myślę, że chętnie skorzystam z następnych prowadzonych przez Panią Annę. Chciałam bardzo podziękować za wspaniałe szkolenie.

Bogumiła Solecka, Skarbnik Miasta i Gminy Syców uczestnik szkolenia

Wyrażam jak najbardziej pozytywną opinię w zakresie przeprowadzenia przez Panią Annę Bandoch szkolenia z tematu” Wieloletnia Prognoza Finansowa Na rok 2021 i lata następne”. Szkolenie zostało rzetelnie zorganizowane, trener wywiązał się z ustalonych założeń profesjonalnie. Przystępny przekaz oraz wysoko warsztatowy charakter szkolenia.

Małgorzata Kaczorek Inspektor uczestnik szkolenia

Gratuluję dzisiejszego szkolenia (podatek akcyzowy). Pierwszy raz zdarzyło się, że wykładowca tak dokładnie i dobrze wszystko wytłumaczył, a pracuję w zawodzie już 15 lat. Bardzo dziękuję wykładowcy za profesjonalizm i tak przekazaną wiedzę.

Gmina Człuchów uczestnik szkolenia

Bardzo wartościowe szkolenie. Dziękuję

Anna uczestnik szkolenia

Szkolenie przeprowadzone przez Panią Annę Bandoch w dniu 19.08.2021 r. oceniam bardzo wysoko zarówno pod względem wiedzy i doświadczenia jak również umiejętności przekazywania wiedzy. Ponadto niezwykle przyjemnie jest odbywać szkolenia z Taxpress, gdyż techniczne przygotowanie jest bez zarzutów, obsługa szkoleń na najwyższym poziomie, a aplikacja, z której korzysta firma według mnie jest najlepsza, ze wszystkich z jakich miałam okazję korzystać w formie zdalnej. Obecnie listę szkoleń zaczynam od oferty Taxpress, która najbardziej mi odpowiada zarówno pod względem wysokiej klasy wykładowców jak i całej obsługi organizacyjno – technicznej szkolenia.

Ilona Ogiba Skarbnik Gminy Krosno Odrzańskie uczestnik szkolenia
Logo

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Jeśli nie wyrażasz zgody na ich używanie, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności