28 paź 2024
Online

(TRANSMISJA VOD) Zwolnienia, ulgi i wyłączenia w podatkach lokalnych – problemy praktyczne

Inne lokalizacje i terminy:
Program szkolenia
I. Podatkowoprawne konsekwencje przekroczenia limitu krajowego pomocy de minims w rolnictwie
  1. jak postąpić w przypadku gdy rolnik złoży wniosek o zwolnienie i ulgę z tytułu nabycia użytków rolnych? Czy organ podatkowy powinien wydać postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania podatkowego? Czy też należy przeprowadzić postępowanie i wydać decyzję odmawiającą przyznanie zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia?
  2. czy rolnik, który nabył użytki rolne będzie mógł złożyć ponownie wniosek w grudniu 2024 r. czy też w styczniu 2025 r.?
  3. co z decyzjami wydanymi po dniu przekroczenia krajowego limitu pomocy de minims w rolnictwie?
  4. jak należy postępować z wnioskami o udzielenie ulg w spłacie podatku rolnego (odroczeń, umorzeń, rozłożeń na raty)?
II. Zwolnienia i ulgi w podatku rolnym
1. Ulga inwestycyjna w podatku rolnym
1.1. Zakup i zainstalowanie paneli fotowoltaicznych

a) dofinansowanie zakupu paneli fotowoltaicznych a ulga inwestycyjna:

  1. finansowanie inwestycji z kredytu a prawo do ulgi;
  2. programy rządowe ulga inwestycyjna;
  3. ulga termomodernizacyjna w podatku dochodowym od osób fizycznych a prawo do ulgi z tytułu zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznych;
  4. jak powinien postąpić organ podatkowy w przypadku gdy przyzna podatnikowi ulgę inwestycyjną a ten następnie dostanie dofinansowanie do zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych?

b) czy zamontowanie paneli fotowoltaicznych na budynku mieszkalnym umożliwia przyznanie ulgi inwestycyjnej?

c) odsprzedaż wytworzonej energii odbiorcom zewnętrznym a prawo do ulgi inwestycyjnej;

d) czy podatnik, który wykorzystuje energię zarówno do celów mieszkalnych, jak i produkcyjnych ma prawo do ulgi?

e) czy podatnik podatku rolnego prowadzący wyłącznie działalność w zakresie produkcji roślinnej może ubiegać się o ulgę inwestycyjną?

f) jak należy postąpić z ulgą inwestycyjną w przypadku rolników prowadzących jednocześnie działalność gospodarczą?

g) czy podatnik, który na fakturze zakupu ma 8% stawkę podatku VAT może ubiegać się o ulgę inwestycyjną?

1.2. Budowa i modernizacja obiektów inwentarskich i obiektów służących ochronie środowiska a prawo do ulgi inwestycyjnej
  1. pojęcie modernizacji na potrzeby stosowania przepisów regulujących ulgę inwestycyjną;
  2. płyty obornikowe i zbiorniki na gnojowicę a ulga inwestycyjna;
  3. czy wydatki poniesione na budowę wiaty uprawniają do korzystania z ulgi inwestycyjnej?
  4. czy wymiana stolarki okiennej i pokrycia dachowego stanowi modernizację?
  5. czy można uwzględnić wydatki poniesione na zakup systemu udoju krów?
  6. budowa zbiorników na zboże, sianokiszonkę i inne pasze dla zwierząt gospodarskich a ulga inwestycyjna?
  7. budowa budynków inwentarskich na cudzych gruntach (np. rodziców) a ulga inwestycyjna.
1.3. Procedura przyznania ulgi inwestycyjnej. Dokumentacja wydatków inwestycyjnych
  1. elementy decyzji przyznającej ulgę inwestycyjną;
  2. czy podatnik może przedstawić kopie faktur VAT dokumentujące poniesione wydatki inwestycyjne?
  3. jakie wydatki mogą być uwzględnione przy udzielaniu ulgi?
  4. co należy rozumieć pod pojęciem „zakończenie inwestycji” – czy wymagane jest uzyskanie pozwoleń wynikających z przepisów prawa budowlanego?
  5. czy organ podatkowy zobowiązany jest przeprowadzić oględziny zrealizowanej inwestycji?
  6. czy w każdym przypadku wydatek inwestycyjny powinien być udokumentowany fakturą VAT?
  7. jak rozliczać ulgę inwestycyjną u rolników będących podatnikami podatku VAT?
  8. czy można uwzględnić ulgę inwestycyjną u rolnika, który wybudował oborę na własnym gruncie a jest również współwłaścicielem użytków rolnych z innymi osobami?
  9. w jakich sytuacja ulga inwestycyjna może być kontynuowana przez następców prawnych podatnika?
1.4. Ulga inwestycyjna jako pomoc inna niż pomoc de minimis
  1. jaki formularz pomocowy powinien złożyć rolnik ubiegający się o ulgę inwestycyjną?
  2. jak wypełnić formularz pomocowy?
  3. jak postąpić w sytuacji gdy podatnik nie przedłoży dokumentów związanych z udzieleniem pomocy publicznej innej niż pomoc de minimis?
2. Zwolnienie i ulga z tytułu nabycia gruntów rolnych
2.1. Przesłanki stosowania zwolnienia i ulgi
  1. nabycie gruntów dzierżawionych a prawo do zwolnienia i ulgi z art. 12 ust. 1 pkt. 4 ustawy o podatku rolnym;
  2. umowa przedwstępna a zwolnienie i ulga z tytułu nabycia gruntów rolnych;
  3. nabycie udziału w użytku rolnym a prawo do zwolnienia i ulgi;
  4. czy nabycie gruntów w drodze licytacji komorniczej uprawnia do zwolnienia i ulgi?
  5. pojęcie „trwałe zagospodarowanie”;
  6. co ze zwolnieniem i ulgą w przypadku gdy rolnik rozwiąże umowę dzierżawy (użytkowania) gruntów przed upływem 10 lat?
  7. sprzedaż gruntów w trakcie okresu korzystania ze zwolnienia i ulgi;
  8. czy przysługuje zwolnienie i ulga w przypadku gdy w momencie nabycia grunty nie były użytkami rolnymi a uzyskały taki status w okresie późniejszym?
  9. przekroczenie limitu 100 ha a prawo do zwolnienia;
  10. jakie grunty należy uwzględniać przy obliczaniu limitu 100 ha?
  11. zakup gruntów ze środków publicznych a dopuszczalność przyznania zwolnienia i ulgi;
  12. czy nabycie gruntów między rodzeństwem uprawnia do zwolnienia i ulgi?
  13. przekazanie gruntów w drodze umowy darowizny, użyczenia a prawo do zwolnienia i ulgi.
2.2. Procedura przyznawania zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów
  1. nowe wzory informacji o gruntach a zwolnienie i ulga z tytułu nabycia;
  2. jakie elementy powinna zawierać decyzja przyznająca (odmawiająca) zwolnienie i ulgę z tytułu nabycia?
  3. dokumenty, które powinien złożyć podatnik ubiegający się o zwolnienie i ulgę z tytułu nabycia;
  4. jak należy liczyć ustawowy okres na który przyznawane jest zwolnienie i ulga z tytułu nabycia?
  5. wpływ zmiany stawek podatku rolnego na wydaną decyzję w sprawie zwolnienia i ulgi;
  6. czy niewykorzystane zwolnienie i ulga z tytułu nabycia może być kontynuowane przez kolejnych właścicieli gruntu (użytkowników wieczystych)?
III. Zwolnienia i wyłączenia w podatku od nieruchomości
1. Zwolnienie budynków gospodarczych lub ich części wykorzystywanych wyłącznie do działalności rolniczej położonych na gruntach gospodarstwa rolnego
  1. pojęcie „budynek gospodarczy”;
  2. garaże będące w posiadaniu rolników a zwolnienie od podatku;
  3. jak należy opodatkować budynek gospodarczy służący działalności rolniczej położony na gruntach sklasyfikowanych w ewidencji gruntów inaczej niż użytki rolne, np.  Ba, Bi, Bz, Tr, Ls?
  4. zasady opodatkowania budynków gospodarczych rolników przechodzących na rentę z KRUS-u – w jakich przypadkach można je zwolnić od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 4 lit. b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
  5. czy zwolnienie od podatku od nieruchomości budynków gospodarczych wymaga osobistego ich wykorzystywania przez właściciela? Czy też wystarczy, że budynki te będą wykorzystywane przez innego rolnika?
2. Zwolnienie od podatku od nieruchomości gruntów i budynków wpisanych indywidualnie do rejestru zabytków
  1. na jakiej podstawie ustalić fakt wpisania gruntu, budynku do rejestru zabytków?
  2. w jaki sposób ustalić (zweryfikować) przesłankę utrzymania gruntów i budynków zgodnie z przepisami o ochronie zabytków?
  3. jak należy rozumieć zajęcie gruntu i budynku na prowadzenie działalności gospodarczej?
  4. jak opodatkować grunt (czy zwolnić) jeżeli tylko w części budynku wpisanego indywidualnie do rejestru zabytków wykonywana jest działalność gospodarcza?
3. Zwolnienie nieruchomości gminnych
  1. które grunty i budynki nie powinny być wykazywane przez gminę w składanej deklaracji na podatek od nieruchomości?
  2. czy gmina powinna wykazywać do opodatkowania budowle kanalizacyjne i wodociągowe?
  3. współwłasność gminy i innych podmiotów a deklaracja na podatek składana przez gminę;
  4. czy ze zwolnienia od opodatkowania mogą korzystać lokale mieszkalne stanowiące własność gminy (tzw. mieszkania komunalne)?
  5. czy zwolnienie od podatku obejmuje świetlice wiejskie?
  6. zwolnienie od podatku a opodatkowanie gruntów i budynków Ochotniczych Straży Pożarnych;
  7. czy gmina korzysta ze zwolnienia w zakresie gruntu w przypadku gdy umowa dzierżawy dotyczy wyłącznie budynku?
4. Nieruchomości wyłączone od opodatkowania, czyli to czego gmina nie powinna deklarować do opodatkowania
  1. zakres wyłączenia od opodatkowania uregulowany w art. 2 ust. 3 pkt. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych;
  2. opodatkowanie nieruchomości będących w posiadaniu gminnych jednostek organizacyjnych (m. in. biblioteki gminne, gminne ośrodki kultury, spółki komunalne, samorządowe zakłady budżetowe);
  3. co z opodatkowaniem gruntu pod budynkiem urzędu gminy w sytuacji gdy znajdują się w nim pomieszczenia użyczone (wynajmowane) innym podmiotom?
  4. opodatkowanie dróg gminnych;
  5. użytki rolne będące w posiadaniu gminy.
5. Zwolnienie nieużytków
  1. jak opodatkować nieużytki będące w posiadaniu przedsiębiorcy?
  2. opodatkowanie nieużytków na których posadowiona jest farma fotowoltaiczna;
  3. jak należy rozumieć przesłankę „zajęcia” nieużytku na prowadzenie działalności gospodarczej?
6. Zwolnienie od podatku od nieruchomości jednostek objętych systemem oświaty oraz zwolnienie od podatku od nieruchomości żłobków i klubów dziecięcych
  1. w jakich przypadkach nieruchomości zajęte na działalność oświatową mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości?
  2. jak postąpić gdy jeden lub kilku współwłaścicieli nie jest objętych systemem oświaty?
  3. według jakich stawek opodatkować grunt i budynek nie objęty zwolnieniem z art. 7 ust. 2 pkt. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
  4. czy zwolnienie obejmuje prywatne przedszkola?
  5. zasady zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów i budynków zajętych na żłobki i kluby dziecięce;
  6. według jakich stawek opodatkować grunty i budynki zajęte na żłobki i kluby dziecięce w przypadku braku możliwości stosowania zwolnienia od podatku od nieruchomości?
IV. Wyłączenia i zwolnienia w podatku od środków transportowych
1. Wyłączenie z opodatkowania podatkiem od środków transportowych naczep i przyczep wykorzystywanych wyłącznie do działalności rolniczej
  1. naczepy i przyczepy wykorzystywane wyłącznie do działalności rolniczej;
  2. jak opodatkować naczepę (przyczepę) która wykorzystywana jest zarówno do działalności rolniczej, jak i działalności gospodarczej?
  3. czy z wyłączenia z opodatkowania może korzystać właściciel przyczepy, który nie ma gospodarstwa rolnego (np. emeryt) w sytuacji gdy udostępni ją synowi?
  4. czy organy podatkowe obowiązane są odbierać oświadczenia (deklaracje) od właścicieli naczep wykorzystywanych do działalności rolniczej?
  5. jak sprawdzić czy rolnik prowadzący jednocześnie działalność gospodarczą wykorzystuje naczepy (przyczepy) wyłącznie do działalności rolniczej?
  6. czy należy opodatkować jednego współwłaściciela przyczepy, gdy drugi współwłaściciel jest podatnikiem podatku rolnego i wykorzystuje przyczepę do działalności rolniczej?
2. Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od środków transportowych pojazdów specjalnych oraz pojazdów używanych do celów specjalnych
  1. na podstawie jakich dokumentów ustalić czy dany pojazd jest „specjalny”?
  2. kategorie pojazdów specjalnych;
  3. pojazdy specjalne a pojazdy specjalistyczne;
  4. pojazdy specjalne a pojazdy używane do celów specjalnych;
  5. czy podmiot korzystający ze zwolnienia od podatku ma obowiązek złożyć deklarację na podatek od środków transportowych?
Opis szkolenia

Godziny szkolenia: 10.00 - 14.00

Mając na uwadze fakt, że w dniu 16 września 2024 r. Rada Ministrów wprowadziła w części województw stan klęski żywiołowej omówiona zostanie ulga w podatku rolnym z tytułu wystąpienia klęski żywiołowej.

Zasadniczym celem szkolenia jest kompleksowe omówienie praktycznych problemów związanych ze stosowaniem wybranych zwolnień i ulg w podatkach lokalnych. Warto podkreślić, że w dniu 2 sierpnia 2024 r. przekroczony został limit krajowy pomocy de minimis w rolnictwie. W tym kontekście powstają liczne wątpliwości związane z postępowaniem gminnych organów podatkowych w przypadku gdy podatnik złoży wniosek o zastosowanie zwolnienia i ulgi z tytułu zakupu użytków rolnych czy też o ulgi uznaniowe (umorzenie, odroczenie, rozłożenie na raty).

Ponadto podczas szkolenia omówione zostaną problemy związane ze stosowaniem:

  • ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym,
  • zwolnienia budynków gospodarczych lub ich części,
  • zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów i budynków wpisanych indywidualnie do rejestru zabytków,
  • zwolnienia nieruchomości gminnych,
  • zwolnienia nieużytków,
  • zwolnienia od podatku od nieruchomości jednostek objętych systemem oświaty,
  • zwolnienia od podatku od nieruchomości żłobków i klubów dziecięcych,
  • wyłączenia z opodatkowania podatkiem od środków transportowych naczep i przyczep wykorzystywanych wyłącznie do działalności rolniczej,
  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem od środków transportowych pojazdów specjalnych oraz pojazdów używanych do celów specjalnych.

 

Uczestnicy szkolenia otrzymają w formie elektronicznej:

  • materiały szkoleniowe;
  • wzory następujących dokumentów:
    • Decyzję o odmowie zastosowania zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia w związku z przekroczeniem limitu krajowego pomocy de minimis w rolnictwie.
    • Decyzja stwierdzająca wygaśnięcie decyzji w sprawie ulgi inwestycyjnej.
    • Decyzja w sprawie przyznania ulgi inwestycyjnej z tytułu zakupu paneli fotowoltaicznych.
    • Decyzja w sprawie odmowy przyznania ulgi inwestycyjnej z tytułu zakupu paneli fotowoltaicznych.
    • Decyzja w sprawie przyznania ulgi inwestycyjnej z tytułu modernizacji budynków inwentarskich.
    • Decyzja w sprawie przyznania zwolnienia i ulgi z tytułu zakupu użytków rolnych.
    • Decyzja w sprawie odmowy przyznania zwolnienia i ulgi z tytułu zakupu użytków rolnych.
    • Oświadczenie o niekorzystaniu z dofinansowania do inwestycji ze środków publicznych.
  • zapis czatu.
620,00 PLN + 23% VAT za 1 os.
Prowadzący

Bogumił Pahl

doktor habilitowany nauk prawnych, profesor w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie; Członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego

ZOBACZ AKTYWNOŚCI

Rafał Dowgier

profesor doktor habilitowany nauk prawnych, pracownik Katedry Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego

ZOBACZ AKTYWNOŚCI

Polecane szkolenia w mieście Online

Online 1 dniowe 28 paź 2024

(TRANSMISJA VOD) Zwolnienia, ulgi i wyłączenia w podatkach lokalnych – problemy praktyczne

Bogumił Pahl doktor habilitowany nauk prawnych, profesor w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie; Członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego
Rafał Dowgier profesor doktor habilitowany nauk prawnych, pracownik Katedry Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego
620,00 PLN + VAT 23% za 1 os.
ZGŁOŚ UDZIAŁ
POZOSTAŁE OPINIE

Miałam przyjemność uczestniczyć w dwóch organizowanych przez Taxpress szkoleniach prowadzonych przez Panią Annę Bandoch i z czystym sumieniem stwierdzam, że są na najwyższym poziomie. Prowadząca posiada niesamowitą wiedzę, którą przekazuje w sposób bardzo przystępny i zrozumiały. Przygotowuje obszerne i przejrzyste materiały. Organizację szkolenia również zasługuje na pochwalę i sądzę, że chętnie skorzystam z następnych szkoleń organizowanych przez Taxpress, a prowadzonych przez Panią Annę Bandoch.

Iwona Kołodziejska Urząd Miejski w Niemodlinie uczestnik szkolenia

Szkolenie prowadzone przez Panią Annę Bandoch było na najwyższym poziomie. Ogromna wiedza z zakresu planowania wieloletniego i analizy budżetu, przekazana w sposób bardzo przystępny i zrozumiały. Odpowiada na pytania uczestników i wyjaśnia wszystkie nurtujące problemy z tej dziedziny. Jestem bardzo zadowolona, że mogłam uczestniczyć w tym szkoleniu i myślę, że chętnie skorzystam z następnych prowadzonych przez Panią Annę. Chciałam bardzo podziękować za wspaniałe szkolenie.

Bogumiła Solecka, Skarbnik Miasta i Gminy Syców uczestnik szkolenia

Wyrażam jak najbardziej pozytywną opinię w zakresie przeprowadzenia przez Panią Annę Bandoch szkolenia z tematu” Wieloletnia Prognoza Finansowa Na rok 2021 i lata następne”. Szkolenie zostało rzetelnie zorganizowane, trener wywiązał się z ustalonych założeń profesjonalnie. Przystępny przekaz oraz wysoko warsztatowy charakter szkolenia.

Małgorzata Kaczorek Inspektor uczestnik szkolenia

Gratuluję dzisiejszego szkolenia (podatek akcyzowy). Pierwszy raz zdarzyło się, że wykładowca tak dokładnie i dobrze wszystko wytłumaczył, a pracuję w zawodzie już 15 lat. Bardzo dziękuję wykładowcy za profesjonalizm i tak przekazaną wiedzę.

Gmina Człuchów uczestnik szkolenia

Bardzo wartościowe szkolenie. Dziękuję

Anna uczestnik szkolenia

Szkolenie przeprowadzone przez Panią Annę Bandoch w dniu 19.08.2021 r. oceniam bardzo wysoko zarówno pod względem wiedzy i doświadczenia jak również umiejętności przekazywania wiedzy. Ponadto niezwykle przyjemnie jest odbywać szkolenia z Taxpress, gdyż techniczne przygotowanie jest bez zarzutów, obsługa szkoleń na najwyższym poziomie, a aplikacja, z której korzysta firma według mnie jest najlepsza, ze wszystkich z jakich miałam okazję korzystać w formie zdalnej. Obecnie listę szkoleń zaczynam od oferty Taxpress, która najbardziej mi odpowiada zarówno pod względem wysokiej klasy wykładowców jak i całej obsługi organizacyjno – technicznej szkolenia.

Ilona Ogiba Skarbnik Gminy Krosno Odrzańskie uczestnik szkolenia
Logo

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Jeśli nie wyrażasz zgody na ich używanie, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności