1. Problem tzw. infrastruktury prywatnej a pomoc publiczna i rozbieżności w orzecznictwie sądowo-administracyjnym.
2. Skierowanie pytania prejudycjalnego przez NSA.
3. Stanowisko Trybunału Sprawiedliwości i jego skutki w postępowaniach krajowych.
1. Zmiany w zakresie informacji de minimis przedkładanych przez rolników.
2. Aplikacja SRPP.
1. Zwiększenie dopuszczalnego limitu pomocy de minimis w rolnictwie.
2. Nowy krajowy limit pomocy de minimis a poziom wykorzystania w SRPP.
3. Zmiana metodologii obliczania limitu de minimis w rolnictwie.
4. Skutki zmian w zakresie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, ulg z tytułu nabycia i powiększenia gospodarstwa rolnego, dofinansowań związanych z odbiorem i utylizacją odpadów rolnych, utylizacją wyrobów zawierających azbest, itp.
1. Nowe kody sprawozdawcze w zakresie pomocy de minimis.
2. Zmiany w zakresie kodów przeznaczeń pomocy.
1. Kiedy i na jakich obszarach można stosować pomoc powodziową.
2. Warunki dopuszczalności pomocy z tytułu klęsk żywiołowych wynikające z prawa UE.
3. Formularze i dokumenty wymagane od przedsiębiorców dotkniętych powodzią.
4. Procedura przyznawania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w formule pomocy publicznej z tytułu klęsk żywiołowych (art. 67b §1 pkt 3 lit. a Ordynacji podatkowej).
5. Sprawozdawczość z pomocy powodziowej.
1. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
2. ustawy o podatku rolnym,
3. ustawy o podatku leśnym,
4. ustawy – Prawo oświatowe.
5. ustawie o gospodarce nieruchomościami.
1. Nowy art. 10 ustawy o gospodarce nieruchomościami dotyczący pomocy publicznej.
2. Nowa zasada odpłatności za przekształcenie (art. 69a ustawy o gospodarce nieruchomościami).
3. Ustalanie ceny nieruchomości gruntowej sprzedawanej użytkownikowi wieczystemu a pomoc de minimis.
4. Dopłata do wartości nieruchomości gruntowej w przypadku przekroczenia limitu pomocy de minimis.
5. Rozkładanie na raty niespłaconej części ceny nieruchomości wg zasad z Komunikatu KE w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych.
1. Limit pomocy de minimis.
2. Metodologia obliczania 3-letniego limitu pomocy de minimis (lata podatkowe, a lata kalendarzowe).
3. Zasady kumulacji pomocy de minimis (z innymi rodzajami pomocy de minimis oraz z pomocą publiczną).
4. Centralny rejestr pomocy de minimis od 2026 r.
1. W jakich obszarach ma zastosowanie rozporządzenie KE w zakresie usług w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG).
2. Limit pomocy de minimis.
3. Metodologia obliczania 3-letniego limitu pomocy de minimis (lata podatkowe a lata kalendarzowe).
4. Centralny rejestr pomocy de minimis od 2026 r.
1. Jakie przepisy pomocowe należy zawrzeć w programie pomocy de minimis?
2. Sposób zgłaszania programów pomocy de minimis (zgłoszenie nowego programu a jego nowelizacja).
3. Procedura zgłaszania uchwał do UOKiK oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
4. Najczęstsze programy pomocy de minimis (uchwały) przyjmowane przez gminy:
a) zwolnienia z podatku od nieruchomości/różnicowanie stawek podatkowych,
b) dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru,
c) dotacje celowe przeznaczone na cele środowiskowe (m.in. wymiana źródeł ogrzewania, modernizacja kotłowni, instalacja kolektorów słonecznych, ogniw fotowoltaicznych, likwidacja przydomowych oczyszczalni ścieków, utylizacja odpadów zawierających azbest),
d) ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych.
1. Ogólnopolski program pomocy regionalnej dla gmin (Rozporządzenie Rady Ministrów z 9.01.2015 r.).
2. Konstruowanie gminnych uchwał podatkowych przewidujący pomoc regionalną do 2026 r.
3. Jak odróżnić tzw. „obszary a” i „obszary c” oraz „inwestycję początkową” od „inwestycji początkowej na rzecz nowej działalności gospodarczej”?
4. Projekt nowelizacji mapy pomocy regionalnej w zakresie dopuszczalnych intensywności pomocy – podwyższenie intensywności na wybranych obszarach kraju.
1. Jak powinien wyglądać kompletny wniosek o pomoc de minimis?
2. Jak postąpić z niekompletnym wnioskiem podatnika (brak informacji, niekompletne informacje, nieprawdziwe informacje)?
3. Kto przesądza o istnieniu i rodzaju pomocy publicznej? Organ czy podatnik?
4. Kiedy ulga jest pomocą de minimis? Kto o tym decyduje?
5. Kiedy pozostawić wniosek bez rozpatrzenia, a kiedy odmówić udzielenia pomocy?
6. Na jakie przepisy należy się powołać w podstawie decyzji o udzieleniu pomocy de minimis (problem art. 67b Ordynacji podatkowej)?
7. Badanie powiązań z innymi przedsiębiorcami przy udzielaniu pomocy de minimis.
8. Kto w przypadku spółki cywilnej/jawnej powinien wypełnić Formularz informacji (spółka, wspólnik)? Na kogo wystawić zaświadczenie o pomocy de minimis? Kto jest beneficjentem pomocy (spółka, wspólnik, podatnik)?
9. Jak potraktować małżeństwo przy współwłasności nieruchomości? Kto jest beneficjentem pomocy? Od kogo żądać informacji? Na kogo wystawić zaświadczenie o pomocy de minimis?
10. Pomoc powodziowa przyznawana na podstawie art. 67b §1 pkt 3 lit. a) Ordynacji podatkowej.
1) Kiedy mamy do czynienia z przedsiębiorcą?
2) Czy do rolnika należy zawsze stosować przepisy o pomocy publicznej?
3) Kto jest beneficjentem pomocy publicznej w rolnictwie?
4) Czy każda ulga w spłacie zobowiązań podatkowych dla przedsiębiorcy jest pomocą publiczną? Kiedy ulga nie stanowi pomocy publicznej?
5) Czy wiążące jest oświadczenie przedsiębiorcy o braku pomocy publicznej/braku wpływu na handel w UE? Kto przesądza o braku pomocy publicznej?
6) Czy i kiedy wynajmującego należy traktować jako przedsiębiorcę i stosować przepisy o pomocy publicznej?
7) Jakie rodzaje działalności nie wywierają wpływu na konkurencję i wymianę handlową w UE (brak pomocy publicznej)?
8) Czy wsparcie dla ZOZ (np. szpitala, przychodni) jest pomocą publiczną?
9) Czy do klubu sportowego mają zastosowanie przepisy o pomocy publicznej?
10) Czy zwolnienia i ulgi w zakresie gospodarki komunalnej (PSZOK, odpady, woda-ścieki, transport, kluby sportowe, kultura) należy rozpatrywać jako pomoc publiczną?
Godziny szkolenia: 10.00 - 14.00
Uczestnicy szkolenia otrzymają w formie elektronicznej:
W dniu 29 kwietnia 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości wydał długo oczekiwany wyrok dotyczący spornego od lat zwolnienia z podatku od nieruchomości infrastruktury kolejowej (problem tzw. bocznic kolejowych). Wyrok ten jest bezpośrednim skutkiem wystąpienia w 2023 r. przez NSA w trybie prejudycjalnym do TS.
Jednocześnie od początku roku 2025 r. funkcjonuje szereg zmian, zwłaszcza w zakresie pomocy de minimis. Fundamentalna w tym względzie jest zmiana rozporządzenia KE dotyczącego pomocy de minimis w rolnictwie, w ramach której Komisja Europejska oprócz zmiany metodologii obliczania limitu de minimis, zwiększyła nie tylko limity indywidualnej pomocy de minimis dla rolników, ale przede wszystkim podwyższyła problematyczny od lat w Polsce krajowy limit pomocy de minimis. To z kolei wymusiło kolejną nowelizację ustawy o pomocy publicznej, która jest już procedowana przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Po przyjęciu nowelizacji ustawy przedmiotem zmian mam być m.in. nowy Formularz informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, którego wejście w życie zaplanowano na III kwartał 2025 r. oraz rozporządzenia dotyczące sprawozdawczości.
Jeśli chodzi o prawo krajowe na szkoleniu zostaną przedstawione ostatnie nowelizacje kilkunastu kluczowych aktów prawnych m.in. rozporządzenia sprawozdawczego, wzorów formularzy informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, wzoru zaświadczenia o pomocy de minimis, a także nowelizacje innych ustaw w których przewidziano pomoc de minimis m.in. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatku leśnym, ustawy Prawo oświatowe, ustawy o gospodarce nieruchomościami. Istotna jest również możliwość udzielania w 2025 r. ulg w spłacie zobowiązań podatkowych jako pomocy powodziowej na obszarach dotkniętych klęską (w wyniku nowelizacji tzw. ustawy powodziowej).
Dla osób zajmujących się gospodarowaniem nieruchomościami niezwykle ważne jest planowane wprowadzenie w ustawie o gospodarce nieruchomościami dodatkowego 24- miesięcznego terminu na skorzystanie przez użytkowników wieczystych z roszczenia o zakup gruntu. Ma to zostać dokonane w projekcie ustawy o rozwiązaniach służących zwiększeniu dostępności gruntów pod budownictwo mieszkaniowe. Jest to więc niejako przywrócenie roszczenia o wykup gruntów, które na podstawie przepisów epizodycznych obowiązywało od 2023 r. (nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami z 2023 r.) przez okres 12 miesięcy i wygasło w dniu 31.08.2024 r. Okazało się jednak, że nie wszyscy przedsiębiorcy zdążyli wykorzystać to roszczenie, inni z kolei mieli przekroczony limit pomocy de minimis przez co nie mogli wykorzystać całej kwoty de minimis. Stąd też planowana nowelizacja i ponowne wprowadzenie dla przedsiębiorców w drodze przepisów epizodycznych owego roszczenia o sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz jej użytkownika wieczystego.
Jako skutek zmiany przepisów unijnych w gminach na bieżąco trwa również opracowywanie programów pomocy de minimis na okres najbliższych lat (do 2030 r.), czy też nowelizacja tych istniejących które wymagają dostosowania do przepisów unijnych. Programy takie dotyczą zarówno kwestii podatkowych (zwolnienia z podatku od nieruchomości, różnicowanie stawek podatkowych), jak i niepodatkowych (uchwały ws. ulg w spłacie należności cywilnoprawnych, uchwały dotyczące ochrony zabytków, uchwały dotyczące ochrony środowiska, itd.).
W zakresie zwolnień z podatku od nieruchomości udzielanych w formule regionalnej pomocy inwestycyjnej, gminy posiadające uchwały bazujące na ogólnopolskim programie pomocowym (rozporządzeniu Rady Ministrów) będą mogły zdecydować o ich przyjęciu i stosowaniu aż do roku 2026. Dlatego też istotna jest zmiana tzw. mapy pomocy regionalnej, która przewiduje zmiany w zakresie dopuszczalnych intensywności pomocy na niektórych obszarach.
Z uwagi na różny poziom uczestników w szkoleniu uwzględniono potrzeby zarówno osób rozpoczynających pracę w obszarze pomocowym, jak i tych zajmujących się pomocą od wielu lat. Nie zabraknie zatem najczęstszych problemów w zakresie ulg w spłacie udzielanych na podstawie Ordynacji podatkowej, czy też niezmiennie problematycznej definicji pomocy publicznej.
Szkolenie, tradycyjnie obejmie również próbę odpowiedzi na szereg najbardziej nurtujących organy gminne pytań związanych z pomocą publiczną (zwłaszcza tych, które wpłyną przed szkoleniem).
Z uwagi na formę szkolenia uwzględniającą pytania uczestników, zachęcamy do przesyłania pytań przed szkoleniem na adres szkolenie@taxpress.com.pl
Lub pobierz formularz zgłoszeniowy i wyślij go na szkolenie@taxpress.com.pl, kontakt@taxpress.com.pl