27 sty 2025
Online

(TRANSMISJA VOD) Pomoc publiczna udzielana przez gminy− zmiany i nowości w 2025 r. (m.in.: reforma zasad udzielania pomocy de minimis w rolnictwie, pomoc powodziowa)

Inne lokalizacje i terminy:
Program szkolenia
I. Zmiana rozporządzenia KE nr 1408/2013 w zakresie pomocy de minimis w rolnictwie obowiązująca do 31 grudnia 2032 r. – przyjęta w dniu 10 grudnia 2024 r.  
  1. Zwiększenie dopuszczalnego limitu pomocy de minimis w rolnictwie.
  2. Zwiększenie krajowego limitu pomocy de minimis.
  3. Zmiana metodologii obliczania limitu de minimis w rolnictwie.
  4. Skutki zmian m.in. w zakresie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, ulg z tytułu nabycia i powiększenia gospodarstwa rolnego, dofinansowań związanych z odbiorem i utylizacją odpadów rolnych, utylizacją wyrobów zawierających azbest, itp.
II. Nowelizacja ustawy o pomocy publicznej w zakresie ubiegania się o pomoc de minimis – obowiązuje od 9 listopada 2024 r.
III. Nowelizacja rozporządzenia sprawozdawczego (rozporządzenia RM w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, informacji o nieudzieleniu takiej pomocy oraz sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych) – obowiązuje od 8 listopada 2024 r.
  1. Nowe kody sprawozdawcze w zakresie pomocy de minimis.
  2. Zmiany w zakresie kodów przeznaczeń pomocy.
IV. Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych udzielane jako tzw. pomoc powodziowa (pomoc publiczna z tytułu klęsk żywiołowych) – od 26 listopada 2024 r.
  1. Warunki dopuszczalności pomocy z tytułu klęsk żywiołowych wynikające z rozporządzenia KE nr 651/2014.
  2. Formularze i dokumenty wymagane od przedsiębiorców dotkniętych powodzią.
  3. Czy pomoc powodziowa dotyczy także rolników?
  4. Procedura przyznawania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w formule pomocy publicznej z tytułu klęsk żywiołowych (art. 67b §1 pkt 3 lit. a Ordynacji podatkowej).
  5. Sprawozdawczość z pomocy powodziowej. 
V. Nowelizacja kilkunastu ustaw w zakresie pomocy de minimis (obowiązuje od 9 listopada 2024 r.), w tym m.in.:
  1. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
  2. ustawy o podatku rolnym,
  3. ustawy o podatku leśnym,
  4. ustawy – Prawo oświatowe,
  5. ustawie o gospodarce nieruchomościami.  
VI. Nowe Formularze informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (Nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów z 29 marca 2010 r.) – obowiązują od 9 sierpnia 2024 r.
VII. Nowy wzór zaświadczenia o pomocy de minimis (Nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów z 20 marca 2007 r.) – obowiązuje od 3 lipca 2024 r.
VIII. Nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami w zakresie pomocy de minimis wprowadzona nowelizacją ustawy powodziowej – obowiązuje od 26 listopada 2024 r.
  1. Nowelizacja art. 10 ustawy o gospodarce nieruchomościami w zakresie pomocy publicznej.
  2. Nowelizacja art. 69a ustawy o gospodarce nieruchomościami w zakresie pomocy de minimis. 
IX. Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 2023/2831 dotyczące pomocy de minimis na lata 2024 – 2030.
  1. Limit pomocy de minimis.
  2. Metodologia obliczania 3-letniego limitu pomocy de minimis (lata podatkowe, a lata kalendarzowe).
  3. Zasady kumulacji pomocy de minimis (z innymi rodzajami pomocy de minimis oraz z pomocą publiczną).
  4. Centralny rejestr pomocy de minimis od 2026 r.  
X. Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 2023/2832 dotyczące pomocy de minimis w ramach UOIG na lata 2024 – 2030.
  1. W jakich obszarach ma zastosowanie rozporządzenie KE w zakresie usług w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG)?  
  2. Limit pomocy de minimis.
  3. Metodologia obliczania 3-letniego limitu pomocy de minimis (lata podatkowe a lata kalendarzowe).
  4. Centralny rejestr pomocy de minimis od 2026 r.
XI. Gminne programy pomocy de minimis. 
  1. Jakie przepisy pomocowe należy zawrzeć w programie pomocy de minimis obowiązującym do 2030 r.?
  2. Sposób zgłaszania programów pomocy de minimis (zgłoszenie nowego programu, zgłoszenie nowelizacji programu).
  3. Procedura zgłaszania uchwał do UOKiK oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 
  4. Najczęstsze programy pomocy de minimis (uchwały) przyjmowane przez gminy:
- zwolnienia z podatku od nieruchomości / różnicowanie stawek podatkowych,
- dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru,
- dotacje celowe przeznaczone na finansowanie środowiska i gospodarki wodnej (m.in. wymiana źródeł ogrzewania, modernizacja kotłowni, instalacja kolektorów słonecznych, ogniw fotowoltaicznych, likwidacja przydomowych oczyszczalni ścieków, utylizacja odpadów zawierających azbest),
- ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych.
 
XII. Nowa stopa bazowa ustalona przez Komisję Europejską dla Polski od 1 stycznia 2025 r. służąca do przeliczania wartości pomocy na EDB.
XIII. Pomoc regionalna w ramach zwolnień z podatku od nieruchomości do 31 grudnia 2026 r.
  1. Ogólnopolski program pomocy regionalnej dla gmin (Rozporządzenie Rady Ministrów z 9 stycznia 2015 r.).
  2. Konstruowanie gminnych uchwał podatkowych przewidujący pomoc regionalną do 2026 r.
  3. Jak odróżnić tzw. „obszary a” i „obszary c” oraz „inwestycję początkową” od „inwestycji początkowej na rzecz nowej działalności gospodarczej”?
  4. Nowelizacja mapy pomocy regionalnej w zakresie dopuszczalnych intensywności pomocy – podwyższenie intensywności na wybranych obszarach kraju.
XIV. Pomoc de minimis udzielana w trybie Ordynacji podatkowej.
  1. Jak powinien wyglądać kompletny wniosek o pomoc de minimis?
  2. Jak postąpić z niekompletnym wnioskiem podatnika (brak informacji, niekompletne informacje, nieprawdziwe informacje)?
  3. Kto przesądza o istnieniu i rodzaju pomocy publicznej? Organ czy podatnik?
  4. Kiedy ulga jest pomocą de minimis? Kto o tym decyduje?
  5. Kiedy pozostawić wniosek bez rozpatrzenia, a kiedy odmówić udzielenia pomocy?
  6. Na jakie przepisy należy się powołać w podstawie decyzji o udzieleniu pomocy de minimis (problem art. 67b Ordynacji podatkowej)?
  7. Badanie powiązań z innymi przedsiębiorcami przy udzielaniu pomocy de minimis. 
  8. Kto w przypadku spółki cywilnej/jawnej powinien wypełnić Formularz informacji (spółka, wspólnik)? Na kogo wystawić zaświadczenie o pomocy de minimis? Kto jest beneficjentem pomocy (spółka, wspólnik, podatnik)?
  9. Jak potraktować małżeństwo przy współwłasności nieruchomości? Kto jest  beneficjentem pomocy? Od kogo żądać informacji? Na kogo wystawić zaświadczenie o pomocy de minimis?
  10. Pomoc powodziowa przyznawana na podstawie art. 67b §1 pkt 3 lit. a) Ordynacji podatkowej.
XV. Definicja pomocy publicznej w szczególności na gruncie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych – najczęstsze wątpliwości i pytania w praktyce gminnej.
  1. Kiedy mamy do czynienia z przedsiębiorcą?
  2. Czy do rolnika należy zawsze stosować przepisy o pomocy publicznej?
  3. Kto jest beneficjentem pomocy publicznej w rolnictwie?
  4. Czy każda ulga w spłacie zobowiązań podatkowych dla przedsiębiorcy jest pomocą publiczną? Kiedy ulga nie stanowi pomocy publicznej?
  5. Czy wiążące jest oświadczenie przedsiębiorcy o braku pomocy publicznej/braku wpływu na handel w UE? Kto przesądza o braku pomocy publicznej?
  6. Czy i kiedy wynajmującego należy traktować jako przedsiębiorcę i stosować przepisy o pomocy publicznej?
  7. Jakie rodzaje działalności nie wywierają wpływu na konkurencję i wymianę handlową w UE (brak pomocy publicznej)?
  8. Czy wsparcie dla ZOZ (np. szpitala, przychodni) jest pomocą publiczną?
  9. Czy do klubu sportowego mają zastosowanie przepisy o pomocy publicznej?
  10. Czy zwolnienia i ulgi w zakresie gospodarki komunalnej (PSZOK, odpady, woda-ścieki, transport, kluby sportowe, kultura) należy rozpatrywać jako pomoc publiczną?
XVI. Odpowiedzi na pytania zgłoszone przed szkoleniem.
Opis szkolenia

Godziny szkolenia: 10.00 - 14.00

UCZESTNICY SZKOLENIA OTRZYMAJĄ W WERSJI ELEKTRONICZNEJ:

  • materiały szkoleniowe;
  • zapis czatu.

!!! ZMIANA ROPORZĄDZENIA KE NR 1408/2013 Z 10 GRUDNIA 2024 R. W ZAKRESIE POMOCY DE MINIMIS W ROLNICTWIE OBOWIĄZUJĄCA DO 31 GRUDNIA 2032 – OPUBLIKOWANA

  • zwiększenie dopuszczalnego limitu de minimis w rolnictwie;
  • zwiększenie krajowego limitu de minimis w rolnictwie ;
  • zmiana sposobu obliczania limitu de minimis w rolnictwie

NOWELIZACJA USTAWY O POMOCY PUBLICZNEJ W ZAKRESIE UBIEGANIA SIĘ O POMOC DE MINIMIS – od 9 listopada 2024 r. 

NOWELIZACJA ROZPORZĄDZENIA SPRAWOZDAWCZEGO (m.in. NOWE KODY POMOCY DE MINIMIS) – od 8 listopada 2024 r.

ULGI W SPŁACIE ZOBOWIĄZAŃ PODATKOWYCH JAKO POMOC POWODZIOWA ZGODNIE Z ART. 67b §1 pkt 3 lit. a) ORDYNACJI PODATKOWEJ – NOWELIZACJA USTAWY POWODZIOWEJ – od 26 listopada 2024 r.  

NOWELIZACJA GMINNYCH USTAW W ZAKRESIE POMOCY DE MINIMIS − od 9 listopada 2024 r.

  • ustawy o podatkach i opłatach lokalnych;
  • ustawy o podatku rolnym;
  • ustawy o podatku leśnym;
  • ustawy – Prawo oświatowe

!!! NOWA STOPA BAZOWA USTALONA PRZEZ KE DLA POLSKI OD 1 STYCZNIA 2025 R.  (DO PRZELICZANIA WARTOŚCI POMOCY NA EDB)

OGÓLNOPOLSKI PROGRAM POMOCY REGIONALNEJ – ZMIANA INTENSYWNOŚCI POMOCY NA WYBRANYCH OBSZARACH KRAJU (NOWELIZACJA MAPY POMOCY REGIONALNEJ)

NOWELIZACJA USTAWY O GOSPODARCE NIERUCHOMOŚCIAMI W ZAKRESIE POMOCY DE MINIMIS – od 26 listopada 2024 r.

NOWELIZACJA FORMULARZY INFORMACJI PRZEDSTAWIANYCH PRZY UBIEGANIU SIĘ O POMOCY DE MINIMIS – od 9 sierpnia 2024 r.

NOWELIZACJA WZORU ZAŚWIADCZENIA O POMOCY DE MINIMIS – od 3 lipca 2024 r.


Rok 2025 r. jako kolejny z rzędu owocuje szeregiem zmian w zakresie pomocy publicznej, które zaczynają obowiązywać już od końca 2024 r. Fundamentalna w tym względzie jest zmiana rozporządzenia KE dotyczącego pomocy de minimis w rolnictwie, w ramach której Komisja Europejska oprócz zmiany metodologii obliczania limitu de minimis, zwiększa nie tylko limity indywidualnej pomocy de minimis dla rolników, ale przede wszystkim podwyższa problematyczny od lat w Polsce krajowy limit pomocy de minimis. Nowelizacja rozporządzenia KE nr 1408/2013 została opublikowana w dniu 13 grudnia 2024 r.  

Jeśli chodzi o prawo krajowe rok 2024 kończy się nowelizacją kilkunastu kluczowych aktów prawnych na czele z ustawą o pomocy publicznej, nowelizacją rozporządzenia sprawozdawczego, zmianą wzorów formularzy informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis oraz wzoru zaświadczenia o pomocy de minimis, a także nowelizacją szeregu innych ustaw w których przewidziano pomoc de minimis m.in. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatku leśnym, ustawy Prawo oświatowe, ustawy o gospodarce nieruchomościami. Istotna jest również możliwość udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych jako pomocy powodziowej na obszarach dotkniętych klęską (w wyniku nowelizacji tzw. ustawy powodziowej). Wśród licznych zmian wprowadzonych z kolei przez Komisję Europejską jest nowa stopa bazowa dla Polski, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.   

Jako skutek zmiany przepisów unijnych w gminach na bieżąco trwa również opracowywanie programów pomocy de minimis na okres najbliższych lat (do 2030 r.), czy też nowelizacja tych istniejących które wymagają dostosowania do przepisów unijnych. Programy takie dotyczą zarówno kwestii podatkowych (zwolnienia z podatku od nieruchomości, różnicowanie stawek podatkowych), jak i niepodatkowych (uchwały ws. ulg w spłacie należności cywilnoprawnych, uchwały dotyczące ochrony zabytków, uchwały dotyczące ochrony środowiska, itd.).  

W zakresie zwolnień z podatku od nieruchomości udzielanych w formule regionalnej pomocy inwestycyjnej, gminy posiadające uchwały bazujące na ogólnopolskim programie pomocowym (rozporządzeniu Rady Ministrów) będą mogły zdecydować o ich przyjęciu i stosowaniu aż do roku 2026. Dlatego też istotna jest zmiana tzw. mapy pomocy regionalnej, która przewiduje zmiany w zakresie dopuszczalnych intensywności pomocy na niektórych obszarach. 

Tematyka i sposób prezentacji zainteresuje zarówno osoby, które dopiero rozpoczynają pracę w obszarze pomocowym, jak i te zajmujące się pomocą publiczną od wielu lat. Nie zabraknie zatem najczęstszych problemów w zakresie ulg w spłacie udzielanych na podstawie Ordynacji podatkowej, czy też niezmiennie problematycznej definicji pomocy publicznej.

Szkolenie, tradycyjnie obejmie również próbę odpowiedzi na szereg najbardziej nurtujących organy gminne pytań związanych z pomocą publiczną.

620,00 PLN + 23% VAT za 1 os.
Prowadzący

Robert Zenc

naczelnik Wydziału Pomocy Regionalnej Departamentu Monitorowania Pomocy Publicznej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

ZOBACZ AKTYWNOŚCI

Polecane szkolenia w mieście Online

POZOSTAŁE OPINIE

Miałam przyjemność uczestniczyć w dwóch organizowanych przez Taxpress szkoleniach prowadzonych przez Panią Annę Bandoch i z czystym sumieniem stwierdzam, że są na najwyższym poziomie. Prowadząca posiada niesamowitą wiedzę, którą przekazuje w sposób bardzo przystępny i zrozumiały. Przygotowuje obszerne i przejrzyste materiały. Organizację szkolenia również zasługuje na pochwalę i sądzę, że chętnie skorzystam z następnych szkoleń organizowanych przez Taxpress, a prowadzonych przez Panią Annę Bandoch.

Iwona Kołodziejska Urząd Miejski w Niemodlinie uczestnik szkolenia

Szkolenie prowadzone przez Panią Annę Bandoch było na najwyższym poziomie. Ogromna wiedza z zakresu planowania wieloletniego i analizy budżetu, przekazana w sposób bardzo przystępny i zrozumiały. Odpowiada na pytania uczestników i wyjaśnia wszystkie nurtujące problemy z tej dziedziny. Jestem bardzo zadowolona, że mogłam uczestniczyć w tym szkoleniu i myślę, że chętnie skorzystam z następnych prowadzonych przez Panią Annę. Chciałam bardzo podziękować za wspaniałe szkolenie.

Bogumiła Solecka, Skarbnik Miasta i Gminy Syców uczestnik szkolenia

Wyrażam jak najbardziej pozytywną opinię w zakresie przeprowadzenia przez Panią Annę Bandoch szkolenia z tematu” Wieloletnia Prognoza Finansowa Na rok 2021 i lata następne”. Szkolenie zostało rzetelnie zorganizowane, trener wywiązał się z ustalonych założeń profesjonalnie. Przystępny przekaz oraz wysoko warsztatowy charakter szkolenia.

Małgorzata Kaczorek Inspektor uczestnik szkolenia

Gratuluję dzisiejszego szkolenia (podatek akcyzowy). Pierwszy raz zdarzyło się, że wykładowca tak dokładnie i dobrze wszystko wytłumaczył, a pracuję w zawodzie już 15 lat. Bardzo dziękuję wykładowcy za profesjonalizm i tak przekazaną wiedzę.

Gmina Człuchów uczestnik szkolenia

Bardzo wartościowe szkolenie. Dziękuję

Anna uczestnik szkolenia

Szkolenie przeprowadzone przez Panią Annę Bandoch w dniu 19.08.2021 r. oceniam bardzo wysoko zarówno pod względem wiedzy i doświadczenia jak również umiejętności przekazywania wiedzy. Ponadto niezwykle przyjemnie jest odbywać szkolenia z Taxpress, gdyż techniczne przygotowanie jest bez zarzutów, obsługa szkoleń na najwyższym poziomie, a aplikacja, z której korzysta firma według mnie jest najlepsza, ze wszystkich z jakich miałam okazję korzystać w formie zdalnej. Obecnie listę szkoleń zaczynam od oferty Taxpress, która najbardziej mi odpowiada zarówno pod względem wysokiej klasy wykładowców jak i całej obsługi organizacyjno – technicznej szkolenia.

Ilona Ogiba Skarbnik Gminy Krosno Odrzańskie uczestnik szkolenia
Logo

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Jeśli nie wyrażasz zgody na ich używanie, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności