28 sie 2023
Online

(TRANSMISJA VOD) Ordynacja podatkowa dla gmin – praktyczne problemy. Uchwała NSA z 27.03.2023 r. w sprawie zawieszenia biegu terminów w okresie COVID-19 (I FPS 2/22)...

Inne lokalizacje i terminy:
Program szkolenia
I. Co wynika z uchwały NSA z dnia 27 marca 2023 r. (I FPS 2/22) dotyczącej wpływu pandemii COVID-19 na zawieszenie biegu terminów przedawnienia?
  1. czego dotyczyła istota problemu?
  2. kogo wiąże uchwała i jakie będą jej skutki dla gminnych organów podatkowych?
  3. co zrobić z decyzjami, które zostały wydane po przedawnieniu?
  4. czy uchwała będzie miała przełożenie na inne sprawy np. składane wnioski o stwierdzenie nadpłaty, postępowania prowadzone w trybach nadzwyczajnych?
II. Zmiany w Ordynacji podatkowej związane z decyzjami o odroczeniu terminu płatności oraz o rozłożeniu na raty
  1. jaka jest istota i zakres wprowadzonych zmian?
  2. co zrobić z decyzją o odroczeniu terminu płatności, które w terminie nie wykonał podatnik, osoba trzecia czy następca prawny?
  3. kiedy niewykonana decyzja o rozłożeniu na raty wygasa w całości a kiedy z mocą wsteczną?
  4. co z opłatą prolongacyjną, gdy decyzja o odroczeniu terminu płatności lub rozłożeniu na raty wygasa?
  5. jak naliczać odsetki za zwłokę w przypadku wygaśnięcia w całości w lub w części decyzji ratalnej?
III. Rozliczanie wpłat na poczet bieżących oraz zaległych podatków
  1. co trzeba analizować przy wpłacie dokonanej przez podatnika?
  2. czy podatnik zawsze może wskazać, na jaką należność powinna być zaliczana wpłata?
  3. jak zaliczyć wpłatę przy istnieniu kilku bieżących należności?
  4. jak zaliczyć wpłatę przy istnieniu kilku zaległości podatkowych?
  5. jak zaliczyć wpłatę przy istnieniu bieżących należności oraz zaległości podatkowych?
  6. na jakie należności może być zaliczona wpłata?
  7. czy wpłata z tytułu raty podatku od nieruchomości może być zaliczona na zaległość w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
  8. wydawanie postanowień w sprawie zaliczenia wpłaty
  9. kiedy postanowienie w sprawie zaliczenia wpłaty wydaje się wyłącznie na żądanie strony?
IV. Rozliczanie nadpłat powstałych u podatników
  1. czy można zaliczyć nadpłatę bez uprzedniego jej określenia lub stwierdzenia?
  2. postanowienie jako forma zaliczenia nadpłaty;
  3. zasady dotyczące kolejności zaliczenia nadpłaty;
  4. zaliczenie nadpłaty na poczet bieżących zobowiązań;
  5. zaliczenie nadpłaty na poczet zaległości podatkowych;
  6. zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań;
  7. zaliczanie nadpłat w niewielkich kwotach;
  8. czy zwrot podatku akcyzowego może być zaliczony na zaległości podatkowe w podatku rolnym czy od nieruchomości?
  9. zaliczenie nadpłaty w przypadku wpłat dublowanych przez współwłaścicieli nieruchomości;
  10. czy nadpłata występujące u jednego z podatników solidarnych może być zaliczona na poczet zobowiązania wspólnego?
V. Postępowanie w zakresie wniosków o ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych (umorzenie, odroczenie, rozłożenie na raty) oraz umarzanie zaległości podatkowych z urzędu
  1. wniosek o ulgę w spłacie – elementy niezbędne do rozpoznania sprawy;
  2. wnioski o ulgi składane przez przedsiębiorców;
  3. postępowanie z wnioskami, które zawierają braki;
  4. weryfikowanie przesłanek udzielenia ulgi – postępowanie dowodowe;
  5. przesłanki umarzania zaległości podatkowych z urzędu;
  6. przebieg postępowania w sprawie ulg w spłacie;
  7. uregulowanie zaległości w trakcie postępowania w sprawie ulgi − skutki;
  8. obowiązek podawania do publicznej wiadomości wykazu podmiotów, którym udzielono ulg oraz pomocy publicznej.
VI. Jak samodzielnie poprawić złą decyzję podatkową, która jest ostateczna?
  1. czy można samodzielnie poprawić w decyzji błędy rachunkowe lub oczywiste omyłki związane np. ze złym wyliczeniem podatku, zastosowaniem złej stawki, wadliwym oznaczeniem strony czy wadliwym wyliczeniem rat podatku?
  2. zmiany stanu faktycznego w trakcie roku podatkowego i ich wpływ na poprawność wydanych decyzji (zmiany w zakresie klasyfikacji gruntów, zmiany właścicielskie, dzierżawy);
  3. co zrobić z decyzją, która okazała się wadliwa, gdyż podatnik nie poinformował organu podatkowego o zmianach, które rzutują na jej poprawność?
  4. jak postępować z decyzjami, które rażąco naruszają prawo? czy można wymóc na SKO podjęcie z urzędu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji?
VII. Pełnomocnik w postępowaniu podatkowym:
  1. kto może być pełnomocnikiem? małżonek jako pełnomocnik;
  2. rodzaje pełnomocnictw (do podpisywania deklaracji, ogólne, szczególne, pełnomocnik do doręczeń);
  3. urzędowy wzór pełnomocnictwa szczególnego - postępowanie w przypadku braku zastosowania wzoru lub jego wad;
  4. czy pełnomocnictwo szczególne złożone w kontroli podatkowej lub czynnościach sprawdzających rozciąga się także na postępowanie podatkowe?
  5. czy pełnomocnik ustanowiony w postępowaniu podatkowym jest też właściwy w sprawie zabezpieczenia wykonania zobowiązania oraz nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności?
VIII. Co z doręczeniami elektronicznymi? Od kiedy gminy będą musiały korzystać z tego rodzaju doręczeń?
IX. Koszty postępowania podatkowego – kto je ponosi i kiedy można nimi obciążyć stronę postępowania?
  1. jakie kategorie wydatków zaliczane są do kosztów postępowania podatkowego?
  2. jakie koszty ponosi organ podatkowy?
  3. jakie koszty mogą obciążać stronę?
  4. czy koszty biegłego można przerzucić na stronę postępowania?
  5. jak wyliczać koszty sporządzania kopii i odpisów dokumentów z akt sprawy?
  6. zasady wyliczania kosztów sporządzania kopii i odpisów dokumentów z akt sprawy.
X. Wykonalność decyzji podatkowych
  1. co to znaczy, że decyzja jest wykonalna lub niewykonalna?
  2. złożenie odwołania a wstrzymanie wykonania decyzji;
  3. nadawanie decyzji rygoru natychmiastowej – tryb oraz przesłanki;
  4. wstrzymanie wykonania ostatecznej decyzji podatkowej – tryb i przesłanki.
Opis szkolenia

Godziny szkolenia: 10.00 - 14.00

Temat szkolenia:
Ordynacja podatkowa dla gmin – praktyczne problemy. Uchwała NSA z 27.03.2023 r. w sprawie zawieszenia biegu terminów w okresie COVID-19 (I FPS 2/22). Zmiany w ordynacji podatkowej związane z wygaśnięciem decyzji o odroczeniu terminu płatności i rozłożeniu na raty

Na szkoleniu omówiona zostanie uchwała NSA z dnia 27 marca 2023 r. (I FPS 2/22) odnosząca się do bardzo istotnej praktycznej kwestii zawieszenia terminów podatkowych w czasie pandemii COVID-19. Ponadto przedstawiona zostanie także najnowsza zmiana w Ordynacji podatkowej, która odnosi się do wygasania decyzji o odroczeniu terminu płatności oraz o rozłożeniu na raty.

Zasadniczym celem szkolenia jest omówienie wybranych instytucji ogólnego prawa podatkowego uregulowanych w ustawie − Ordynacja podatkowa, które mają szczególne znaczenie z punktu widzenia gminnych organów podatkowych. Są to zagadnienia zgłaszane przez pracowników gminnych organów podatkowych, w tym związane z okresem powymiarowym, a więc czasem przyjmowania wpłat oraz rozliczania nadpłat.

W ramach spotkania przedstawione zostaną zarówno kwestie dotyczące powstawania i wykonywania zobowiązań w zakresie podatków lokalnych, jak i z zakresu procedur podatkowych. W tym ostatnim zakresie przedmiotem rozważań będą między innymi problemy z poprawianiem wydanych decyzji podatkowych.

Prezentacja zagadnień oparta będzie nie tylko o analizę obowiązujących aktów normatywnych, ale także najnowsze orzecznictwo z tego zakresu. W trakcie wykładu prowadzący będą wskazywali na praktyczne problemy związane ze stosowaniem omawianych przepisów.

Uczestnicy szkolenia otrzymają OBSZERNE MATERIAŁY SZKOLENIOWE w formie elektronicznej, w tym:

  • prezentację obejmującą problematykę szkolenia,
  • zapis czatu.
470,00 PLN + 23% VAT za 1 os.
Prowadzący

Leonard Etel

profesor prawa, kierownik Katedry Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku; specjalizuje się w prawie podatkowym, w tym w szczególności w problematyce podatków i opłat lokalnych oraz Ordynacji podatkowej; autor wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego; doradca instytucji państwowych i samorządowych; przewodniczący Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego

ZOBACZ AKTYWNOŚCI

Mariusz Popławski

profesor w Katedrze Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, w latach 2005-2011 członek Kolegium RIO w Białymstoku; członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego; specjalizuje się w prawie podatkowym, w tym w szczególności w problematyce podatków i opłat lokalnych oraz Ordynacji podatkowej; autor kilkudziesięciu publikacji z tego zakresu

ZOBACZ AKTYWNOŚCI

Rafał Dowgier

profesor doktor habilitowany nauk prawnych, pracownik Katedry Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego

ZOBACZ AKTYWNOŚCI

Polecane szkolenia w mieście Online

Online 1 dniowe 28 sie 2023

(TRANSMISJA VOD) Ordynacja podatkowa dla gmin – praktyczne problemy. Uchwała NSA z 27.03.2023 r. w sprawie zawieszenia biegu terminów w okresie COVID-19 (I FPS 2/22)...

Leonard Etel profesor prawa, kierownik Katedry Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku; specjalizuje się w prawie podatkowym, w tym w szczególności w problematyce podatków i opłat lokalnych oraz Ordynacji podatkowej; autor wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego; doradca instytucji państwowych i samorządowych; przewodniczący Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego
Mariusz Popławski profesor w Katedrze Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, w latach 2005-2011 członek Kolegium RIO w Białymstoku; członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego; specjalizuje się w prawie podatkowym, w tym w szczególności w problematyce podatków i opłat lokalnych oraz Ordynacji podatkowej; autor kilkudziesięciu publikacji z tego zakresu
Rafał Dowgier profesor doktor habilitowany nauk prawnych, pracownik Katedry Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego
470,00 PLN + VAT 23% za 1 os.
ZGŁOŚ UDZIAŁ
POZOSTAŁE OPINIE

Miałam przyjemność uczestniczyć w dwóch organizowanych przez Taxpress szkoleniach prowadzonych przez Panią Annę Bandoch i z czystym sumieniem stwierdzam, że są na najwyższym poziomie. Prowadząca posiada niesamowitą wiedzę, którą przekazuje w sposób bardzo przystępny i zrozumiały. Przygotowuje obszerne i przejrzyste materiały. Organizację szkolenia również zasługuje na pochwalę i sądzę, że chętnie skorzystam z następnych szkoleń organizowanych przez Taxpress, a prowadzonych przez Panią Annę Bandoch.

Iwona Kołodziejska Urząd Miejski w Niemodlinie uczestnik szkolenia

Szkolenie prowadzone przez Panią Annę Bandoch było na najwyższym poziomie. Ogromna wiedza z zakresu planowania wieloletniego i analizy budżetu, przekazana w sposób bardzo przystępny i zrozumiały. Odpowiada na pytania uczestników i wyjaśnia wszystkie nurtujące problemy z tej dziedziny. Jestem bardzo zadowolona, że mogłam uczestniczyć w tym szkoleniu i myślę, że chętnie skorzystam z następnych prowadzonych przez Panią Annę. Chciałam bardzo podziękować za wspaniałe szkolenie.

Bogumiła Solecka, Skarbnik Miasta i Gminy Syców uczestnik szkolenia

Wyrażam jak najbardziej pozytywną opinię w zakresie przeprowadzenia przez Panią Annę Bandoch szkolenia z tematu” Wieloletnia Prognoza Finansowa Na rok 2021 i lata następne”. Szkolenie zostało rzetelnie zorganizowane, trener wywiązał się z ustalonych założeń profesjonalnie. Przystępny przekaz oraz wysoko warsztatowy charakter szkolenia.

Małgorzata Kaczorek Inspektor uczestnik szkolenia

Gratuluję dzisiejszego szkolenia (podatek akcyzowy). Pierwszy raz zdarzyło się, że wykładowca tak dokładnie i dobrze wszystko wytłumaczył, a pracuję w zawodzie już 15 lat. Bardzo dziękuję wykładowcy za profesjonalizm i tak przekazaną wiedzę.

Gmina Człuchów uczestnik szkolenia

Bardzo wartościowe szkolenie. Dziękuję

Anna uczestnik szkolenia

Szkolenie przeprowadzone przez Panią Annę Bandoch w dniu 19.08.2021 r. oceniam bardzo wysoko zarówno pod względem wiedzy i doświadczenia jak również umiejętności przekazywania wiedzy. Ponadto niezwykle przyjemnie jest odbywać szkolenia z Taxpress, gdyż techniczne przygotowanie jest bez zarzutów, obsługa szkoleń na najwyższym poziomie, a aplikacja, z której korzysta firma według mnie jest najlepsza, ze wszystkich z jakich miałam okazję korzystać w formie zdalnej. Obecnie listę szkoleń zaczynam od oferty Taxpress, która najbardziej mi odpowiada zarówno pod względem wysokiej klasy wykładowców jak i całej obsługi organizacyjno – technicznej szkolenia.

Ilona Ogiba Skarbnik Gminy Krosno Odrzańskie uczestnik szkolenia
Logo

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Jeśli nie wyrażasz zgody na ich używanie, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności