Wprowadzenie
Umarzanie zaległości podatkowych przez organy podatkowe stanowi rodzaj ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych. Przepisy dotyczące ulg w spłacie zobowiązań podatkowych zostały zawarte w dodanym w 2005 roku rozdziale 7a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa.
Uwagi ogólne
Nowelizacja ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych dokonana na mocy z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin, wprowadziła z dniem 1 stycznia 2018 r. nowe zwolnienie od podatku od nieruchomości. Adresatem tego zwolnienia są żłobki i kluby dziecięce oraz prowadzące je podmioty, w zakresie nieruchomości zajętych na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego (art. 7 ust. 2 pkt. 2a u.p.o.l.). Podkreślić należy, że w pierwotnym projekcie powołanej ustawy nowelizującej przewidziane były odpowiednie zwolnienia dla żłobków i klubów dziecięcych w podatku rolnym i leśnym. Ostatecznie ustawodawca poprzestał jednak na zwolnieniu w podatku od nieruchomości. Wydaje się, iż podyktowane to było potencjalnie znikomym stosowaniem tych przepisów na etapie realizacji podatku rolnego i leśnego.
Wprowadzenie
W „Przeglądzie Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” nr 1 z tego roku ukazał się mój artykuł pt. „Podatek od nieruchomości a przedsiębiorstwo w spadku”, gdzie przedstawione zostały zasady płacenia podatku od nieruchomości wchodzących w skład przedsiębiorstwa w spadku. W artykule tym nie poddano kompleksowej analizie – nie taki był jego cel – problemów związanych z podatkami i opłatami lokalnymi po śmierci przedsiębiorcy wówczas, gdy przedsiębiorstwem w spadku kieruje zarządca sukcesyjny. Kwestie te są uregulowane w uchwalonej 5 lipca 2018 r. ustawie o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej oraz zmienionej tą ustawą ordynacji podatkowej. Rozumienie przepisów tam zawartych, a dotyczących podatków lokalnych, wywołuje w praktyce pewne trudności interpretacyjne, które wymagają wyjaśnienia. Są one przedmiotem niniejszej publikacji.
Wprowadzenie
Podatki lokalne obciążające poszczególnych podatników są relatywnie niskie, co powoduje, że wymierzające je organy podatkowe powinny szczególną uwagę zwracać na koszty ich wymiaru i poboru. Jest to dość trudne w obowiązującym stanie prawnym, w którym zasadnicza część podatników będących osobami fizycznymi ma wymierzany podatek od nieruchomości, rolny czy leśny w drodze decyzji wydawanej po przeprowadzeniu postępowania podatkowego. Postulatem już od jakiegoś czasu podnoszonym w literaturze przedmiotu jest to, aby taki „bizantyjski” sposób powstawania zobowiązania podatkowego zastąpić samoobliczeniem podatku w złożonej deklaracji. Rozwiązanie takie występuje w podatku od środków transportowych czy też w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi i nie stwarza zbytnich problemów. Dlaczego więc inaczej miałoby być w podatku do nieruchomości, rolnym czy leśnym?
Wstęp
Gminy wiejskie jako podstawowe jednostki samorządu terytorialnego, w akcie prawnym traktującym o jej powołaniu, obok wskazania celu powołania (wykonywanie zadań), wyposażone zostały w atrybuty, które mają na celu to umożliwić. Jednym z takich atrybutów - obok posiadanego majątku - jest system dochodów budżetowych. W aktach prawnych, jak również w literaturze różnie klasyfikuje się dochody jednostek samorządowych. W podziałach tych niejednokrotnie pojawia się termin „dochody własne”, aczkolwiek różny jest jego zakres, co ostatecznie rzutuje na ocenę stopnia samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego na poszczególnych szczeblach. Dotychczas najwięcej kontrowersji powstało wokół dochodów z udziałów w podatkach państwowych. Kwalifikowanie ich do dochodów własnych automatycznie wpływa na podwyższenie wskaźnika samodzielności finansowej tych podmiotów. Celem niniejszej publikacji jest przedstawienie kształtowania się dochodów własnych gmin wiejskich w latach 2000-2017 ze wskazaniem poziomu ich samodzielności finansowej.
Teza:
Dokonywanie odpisów amortyzacyjnych na podstawie przepisów podatkowych wyklucza ustalanie wartości budowli na podstawie ustalonej wartości rynkowej. W przypadku zaś dokonywania jedynie odpisów bilansowych, na podstawie przepisów o rachunkowości, wartość budowli musi być ustalona w oparciu o wartość rynkową.
Pojęcie nośnika reklamowego
Wyrok NSA z 12 grudnia 2018 r., II FSK 1897/18
Nośnik reklamowy, stanowiący tzw. billboard, składający się z jednej, wspólnej, metalowej konstrukcji nośnej (słupa), na szczycie którego zostały umieszczone dwa ekrany ekspozycyjne o płaskich powierzchniach, skierowane w różnych kierunkach, nie może zostać uznany za urządzenie reklamowe w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 3a) u.p.o.l. w zw. z art. 2 pkt 16b ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Zwolnienie ogródków działkowych
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 grudnia 2018 r., sygn. akt I SA/Po 770/18.
Dysponowanie ogródkiem działkowym na podstawie umowy zawartej na podstawie art. 39 ustawy o lasach jak i fakt nieprzynależenia ogrodu do Polskiego Związku Działkowców nie wykluczyło uznania ogródka za rodzinny ogródek działkowy w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych.
Drodzy Czytelnicy
Działalność organów wykonawczych gmin jest przedmiotem kontroli różnych podmiotów, w tym Najwyższej Izby Kontroli. W ostatnim okresie kontrolowała ona stosowanie umorzeń gminnych zaległości podatkowych, a wnioski z tego płynące nie są optymistyczne. Stwierdzono wiele naruszeń w różnych obszarach funkcjonowania wskazanej instytucji. Konkluzje sformułowane przez NIK są szczególnie cenne jako wskazówka do sanacji realizowanych w gminach procedur, a Czytelnicy poznają wnioski płynące z raportu z opracowania autorstwa Kacpra Trzeszczkowskiego. Problematyka ta jest warta szczególnej uwagi.
Z kolei w tekście, którego jestem autorem, zaprezentowałem zagadnienia związane z uproszczonym postępowaniem podatkowym dotyczącym podatków lokalnych. Popularny „wymiar” w wielu przypadkach jest procedurą bardzo odformalizowaną, gdy porównać ją do klasycznego postępowania podatkowego. Nie oznacza to jednak, że nie wiążą się z tym określone problemy, które omówiłem w opracowaniu. Generalnie można postawić tezę, że należałoby rozważyć, czy w dalszym ciągu powinno się utrzymywać wymierzanie podatków lokalnych dla podatników będących osobami fizycznymi w formie decyzji. Taka procedura generuje duże koszty, które w części konsumują wpływy z podatków lokalnych. W mojej ocenie już czas rozważyć, czy tańszą formą nie byłoby przejście na samoopodatkowanie, co wcale nie musi wiązać się z jakimiś nadzwyczajnymi problemami. Tezę tę potwierdza fakt, iż w ten sposób rozliczany jest już podatek od środków transportowych czy opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Póki co jednak koncepcja ta nie doczekała się nawet szerszej analizy jej zasadności i skutków, a wydaje się, że nad tym tematem warto się pochylić.
Polecam też Państwu glosę do wyroku WSA w Rzeszowie odnoszącego się do kwestii ustalania podstawy opodatkowania budowli na potrzeby podatku od nieruchomości. Jak się okazuje problemy związane z tymi przedmiotami opodatkowania ciągłe się rozszerzają i nie dotyczą już samej definicji budowli. Autor w analizie wyroku trafnie wskazał, że niekiedy interpretacja przepisów dokonywana przez sądy administracyjne prowadzi do trudnych do zaakceptowania z punktu widzenia racjonalności wniosków.
Życzę pożytecznej lektury.
dr hab. Rafał Dowgier, prof. UwB
Miesięcznik.
ISSN 1641-6856
© Copyright by Wydawnictwo Taxpress
Rada naukowa:
Przewodniczący Rady Naukowej
Prof. zw. dr hab. Leonard Etel
Członkowie Rady Naukowej
Doc. Lilia Abramchik, Ph.D.
Prof. dr hab. Jadwiga Glumińska-Pawlic
JUDR. Petr Mrkývka, Ph.D.
JUDr. Ing. Michal Radvan, Ph.D.
Adv. Andžejus Seliava
Prof. dr hab. Paweł Smoleń
Redaktor Naczelny:
dr hab. Rafał Dowgier
Redaktorzy tematyczni działów:
Podatki i opłaty lokalne – dr hab. Mariusz Popławski
Ordynacja podatkowa – dr Piotr Pietrasz
Finanse samorządowe – dr Grzegorz Liszewski
Glosa – dr Krzysztof Teszner
Redaktor językowy:
Ewa Wyszczelska-Oksień
Opracowanie graficzne:
Magdalena Fudali, wizualna.com.pl
Skład i łamanie:
PROJEKT06 Piotr Jurkiewicz, www.projekt06.net
Ilustracje:
Katarzyna Bogdańska,
www.katarzynabogdanska.blogspot.com
Adam Quest
www.behance.net/AdamQuest
Wydawca:
Taxpress s.c.
00-517 Warszawa
ul. Marszałkowska 80
Adres Redakcji:
Taxpress s.c.
04-028 Warszawa
al. Stanów Zjednoczonych 51 lok. 517
tel./fax (22) 51-77-800, 51-77-707
e-mail: kontakt@taxpress.com.pl
Druk:
Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna i Reklamowo-Handlowa „ADAM”
02-729 Warszawa, ul. Rolna 191/193
tel. (22) 843-37-23, fax (22) 843-20-52
www.oficyna-adam.com.pl
Materiały przesłane do redakcji podlegają recenzowaniu zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i objęte są procedurą zabezpieczającą oryginalność publikacji naukowych. Szczegółowa procedura recenzowania oraz zabezpieczenia oryginalności publikacji opisane są na stronie internetowej czasopisma: www.taxpress.com.pl
Wersją pierwotną „Przeglądu Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” od 2001 r. jest wersja papierowa.
„Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” chroniony jest prawem autorskim. Przedruk materiałów bez zgody wydawcy jest zabroniony.
Publikacje naukowe umieszczone w niniejszym miesięczniku objęte są procedurą recenzowania zgodną z wymogami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Lista recenzentów dostępna jest na stronie internetowej www.taxpress.com.pl
Miesięcznik znajduje się w wykazie czasopism punktowanych MNiSzW