Uwagi ogólne
Konstrukcja podatku od środków transportowych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat jest stosunkowo stabilna. Ustawodawca dokonuje jedynie pewnych korekt obowiązujących przepisów bez gruntownej ich reformy. Niewątpliwie stałość regulacji z zakresu opodatkowania jest cechą pożądaną, o ile są one jasne i zrozumiałe. Praktyka stosowania przepisów normujących podatek od środków transportowych pokazuje, że tak nie jest. W dalszym ciągu na etapie realizacji tego podatku można dostrzec liczne, istotne, problemy. Od dłuższego czasu podnoszone są one w literaturze prawa podatkowego. Szkoda tylko, że nie dostrzega ich prawodawca. Jako przykład można wskazać przepisy dotyczące: zasad ustalania dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, właściwości miejscowej organów podatkowych, wyłączenia z opodatkowania naczep i przyczep wykorzystywanych do działalności rolniczej, czy też normujące stawki podatkowe.
Wprowadzenie
W wymiarze podatku od nieruchomości występują trzy główne obszary nieprawidłowości:
Budowle zazwyczaj wzbudzają zainteresowanie, gdy są obiektami o znacznej wartości, a ich opodatkowanie jest dyskusyjne. Jednak z punktu widzenia finansów gminy nie tylko tego rodzaju obiekty zasługują na szczególną uwagę. Celem tego artykułu jest przedstawienie pozornie mało istotnych urządzeń, które łącznie mają niebagatelny wpływ na przychody gminy. W związku z tym opisane zostaną możliwości opodatkowania najczęściej spotykanych urządzeń budowlanych oraz sposoby ograniczenia skutków nieprawidłowego opodatkowania tych obiektów.
Wprowadzenie
Instytucja pełnomocnictwa w prawie podatkowym została uregulowana w rozdziale 3a Działu IV Ordynacji podatkowej. Celem tej instytucji jest ochrona interesów osób będących stroną określonej procedury podatkowej, nie posiadających specjalistycznej wiedzy w zakresie prawa podatkowego. Jest to szczególnie istotne w sprawach podatkowych, z uwagi na nierzadko występującą zawiłość tych spraw, skomplikowane regulacje prawne oraz majątkowy charakter interesów strony. Zapewnienie prawidłowej reprezentacji biernym podmiotom stosunku prawnopodatkowego sprzyja również realizacji zasady czynnego udziału strony w postępowaniu podatkowym. Pełnomocnictwo w sprawach podatkowych usprawnia ponadto przebieg takiego postępowania (czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej). Dlatego też niezwykle istotnym jest wprowadzanie rozwiązań prawnych zapewniających prawidłowe funkcjonowanie tej instytucji.
Wprowadzenie
Zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej jest zadaniem realizowanym przez właściwych wójtów, burmistrzów (prezydentów miast). Celem tej instytucji jest obniżenie kosztów ponoszonych przez użytkowników gruntów rolnych prowadzących na nich produkcję rolną. Sam zwrot nie jest w istocie instytucją z zakresu prawa podatkowego. Jest to rodzaj wsparcia dla producentów rolnych udzielanego w dość skomplikowanej procedurze, przy czym producenci ci nie są podatnikami podatku akcyzowego w znaczeniu formalnym, chociaż ponoszą - nabywając olej napędowy - ekonomiczny ciężar tego podatku.
W poprzednim artykule przedstawiłem Czytelnikom „Przeglądu Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” problematykę inicjowania przez organy jednostek samorządu terytorialnego kontroli konstytucyjności i legalności norm prawnych w ramach tzw. legitymacji szczególnej, czyli inicjowania kontroli abstrakcyjnej aktów (norm) objętych zakresem działania jednostek samorządu terytorialnego na podstawie art. 191 ust. 1 pkt. 3 Konstytucji. Uprawnienie takie może być wykorzystywane również w zakresie regulacji prawnych z obszaru prawa finansowego, w tym prawa podatkowego. W tym tekście chciałbym omówić zagadnienie nieco kontrowersyjne w doktrynie prawa konstytucyjnego, a mianowicie możliwość kierowania przez organy jednostek samorządu terytorialnego do Trybunału Konstytucyjnego tzw. skarg konstytucyjnych. Temat wydaje się równie aktualny jak omówiony uprzednio, tym bardziej, że do Trybunału Konstytucyjnego w miarę regularnie skargi konstytucyjne przygotowane na wniosek samorządów trafiają, w tym te dotyczące właśnie przepisów z zakresu podatków lokalnych i ogólnie finansów samorządowych. Warto nad zasadnością takich inicjatyw się pochylić.
Teza:
Wpis do rejestru podmiotów leczniczych nie uprawnia do uznania, iż wszystkie pomieszczenia, wskazane we wniosku o interpretację jako "niezabiegowe", mogą być uznane za związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
Drodzy Czytelnicy,
Luty to bardzo pracowity miesiąc, jeżeli chodzi o działania samorządowych organów podatkowych. Przede wszystkim jest to okres trwającego wymiaru podatków lokalnych. Po drugie, 15 lutego upływa termin do składania deklaracji na podatek od środków transportowych. Po trzecie wreszcie wójtowie, burmistrzowie (prezydenci miast) przyjmują w lutym wnioski o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
Dokonując wymiaru warto zwrócić uwagę na problematykę opodatkowania urządzeń budowlanych. W opracowaniu autorstwa Łukasza Rogowskiego, które znajdziecie Państwo w bieżącym numerze, przedstawiono podstawowe problemy w tym zakresie stawiając zasadniczą tezę, iż tego rodzaju obiekty budowlane są często pomijane przy opodatkowaniu.
Jednym z bardziej skomplikowanych, ze względu na konstrukcję prawną, podatków lokalnych jest podatek od środków transportowych. Świadczenie to w zasadzie nie ulega większym zmianom konstrukcyjnym od samego początku jego wprowadzenia do systemu dochodów gmin. Prof. Bogumił Pahl w swoim tekście analizuje podstawowe mankamenty, które związane są z funkcjonowaniem tego podatku. Prawie wszystkie one mają cykliczny charakter i powtarzają się przy corocznym składaniu i weryfikacji deklaracji na podatek od środków transportowych. W opracowaniu wskazano, jak problemy te, przynajmniej w pewnym zakresie, rozwiązać.
W lutym składane są do właściwych wójtów, burmistrzów (prezydentów miast) wnioski o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego, wykorzystywanego do produkcji rolnej. Tegoroczne wnioski będą składane na nowych wzorach, co związane jest z pewnymi zmianami w konstrukcji zwrotu. W szczególności podniesiono roczny limit zwrotu dla wszystkich producentów rolnych oraz wprowadzono dodatkowy limit dla tych z nich, którzy posiadają bydło. Zmiany, jakie pojawiły się w konstrukcji wskazanej instytucji z początkiem 2019 r., mogą być przyczyną problemów praktycznych na etapie zarówno składania wniosków, jak i wydawania decyzji w sprawie zwrotu. Z tego powodu temat ten wart jest analizy, którą przedstawiam Państwu w dziale „Samorządowe finanse publiczne”. Wydaje się jednak, że w niektórych najbardziej problematycznych kwestiach, oczekiwać należy zajęcia stanowiska przez resort rolnictwa, który już od dłuższego czasu na swojej stronie internetowej odpowiada na pytania związane z funkcjonowaniem zwrotu.
Życzę pożytecznej lektury.
Dr hab. Rafał Dowgier, prof. UwB
Redaktor Naczelny
Miesięcznik.
ISSN 1641-6856
© Copyright by Wydawnictwo Taxpress
Rada naukowa:
Przewodniczący Rady Naukowej
Prof. zw. dr hab. Leonard Etel
Członkowie Rady Naukowej
Doc. Lilia Abramchik, Ph.D.
Prof. dr hab. Jadwiga Glumińska-Pawlic
JUDR. Petr Mrkývka, Ph.D.
JUDr. Ing. Michal Radvan, Ph.D.
Adv. Andžejus Seliava
Prof. dr hab. Paweł Smoleń
Redaktor Naczelny:
dr hab. Rafał Dowgier
Redaktorzy tematyczni działów:
Podatki i opłaty lokalne – dr hab. Mariusz Popławski
Ordynacja podatkowa – dr Piotr Pietrasz
Finanse samorządowe – dr Grzegorz Liszewski
Glosa – dr Krzysztof Teszner
Redaktor językowy:
Ewa Wyszczelska-Oksień
Opracowanie graficzne:
Magdalena Fudali, wizualna.com.pl
Skład i łamanie:
PROJEKT06 Piotr Jurkiewicz, www.projekt06.net
Ilustracje:
Katarzyna Bogdańska,
www.katarzynabogdanska.blogspot.com
Adam Quest
www.behance.net/AdamQuest
Wydawca:
Taxpress s.c.
00-517 Warszawa
ul. Marszałkowska 80
Adres Redakcji:
Taxpress s.c.
04-028 Warszawa
al. Stanów Zjednoczonych 51 lok. 517
tel./fax (22) 51-77-800, 51-77-707
e-mail: kontakt@taxpress.com.pl
Druk:
Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna i Reklamowo-Handlowa „ADAM”
02-729 Warszawa, ul. Rolna 191/193
tel. (22) 843-37-23, fax (22) 843-20-52
www.oficyna-adam.com.pl
Materiały przesłane do redakcji podlegają recenzowaniu zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i objęte są procedurą zabezpieczającą oryginalność publikacji naukowych. Szczegółowa procedura recenzowania oraz zabezpieczenia oryginalności publikacji opisane są na stronie internetowej czasopisma: www.taxpress.com.pl
Wersją pierwotną „Przeglądu Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” od 2001 r. jest wersja papierowa.
„Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” chroniony jest prawem autorskim. Przedruk materiałów bez zgody wydawcy jest zabroniony.
Publikacje naukowe umieszczone w niniejszym miesięczniku objęte są procedurą recenzowania zgodną z wymogami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Lista recenzentów dostępna jest na stronie internetowej www.taxpress.com.pl
Miesięcznik znajduje się w wykazie czasopism punktowanych MNiSzW