Wprowadzenie
Problemy występujące na tle prawidłowego kwalifikowania na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości obiektów budowlanych z kolejnymi latami obowiązywania ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych wcale nie zanikają. Wręcz przeciwnie, w ostatnim czasie widzimy rozkwit tego rodzaju tematyki, co z punktu widzenia teoretyków prawa jest być może zjawiskiem interesującym i twórczym, ale z perspektywy praktyki (podatników i organów podatkowych) z pewnością niepożądanym.
Wprowadzenie
Górne granice stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na 2018 rok ustalone zostały w obwieszczeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lipca 2017 r. Z powyższego obwieszczenia wynika, że w przeciwieństwie do ubiegłego roku od 1 stycznia 2018 r. stawki nieznacznie wzrosną. Jest to konsekwencją zmiany wskaźnika inflacji, o czym napiszę niżej.
W wielu, zwłaszcza małych gminach, funkcjonuje instytucja inkasenta. W przedmiocie inkasentów podatku od nieruchomości art. 6 ust. 12 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że rada gminy może zarządzać pobór podatku od nieruchomości od osób fizycznych w drodze inkasa oraz wyznaczać inkasentów i określać wysokość wynagrodzenia za inkaso. W odniesieniu do podatku rolnego, art. 6b ustawy o podatku rolnym zawiera identyczną regulację: rada gminy może zarządzać pobór podatku rolnego od osób fizycznych w drodze inkasa oraz określać inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.
Wprowadzenie
Poniższe opracowanie związane jest z funkcjonowaniem audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, szczególnie w jednostkach samorządu terytorialnego, w kontekście przyznawanych im dotacji celowych. Dotacje te udzielane są z budżetu państwa jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. W tym zakresie właściwie dokonana analiza dokumentów związanych z przyznanymi i udzielonymi dotacjami, pochodzącymi ze środków budżetu państwa na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej - pozwoli bez wątpienia uniknąć uchybień i nieprawidłowości, a w ostateczności skierować wniosek o wszędzie procedury związanej z odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Teza:
O zakwalifikowaniu urządzeń znajdujących się w myjni do budowli przesądza fakt, że stanowią one wraz z częścią budowlaną całość techniczno-użytkową, a związku tego nie może przekreślić łatwość demontażu tych urządzeń, czy brak obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę dla ich instalacji. Podobnie bez znaczenia w tym zakresie pozostaje rodzaj połączeń tych urządzeń z częścią budowlaną. Sposób, czy rodzaj połączeń tych urządzeń nie wpływa bowiem na związek techniczno-użytkowy z elementami konstrukcyjnymi myjni.
Drodzy czytelnicy
Można powiedzieć „nowy rok, ale problemy te same”.
W grudniu 2017 r. Trybunał Konstytucyjny dwukrotnie zajmował się zgodnością z ustawą zasadniczą regulacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (o czym szerzej w kolejnych numerach miesięcznika), co potwierdza tezę, iż przepisy tej ustawy, delikatnie rzecz ujmując, dojrzały do zmiany. Wraca jak przysłowiowy bumerang problem opodatkowania budowli i wydaje się, że jedyną możliwością jego rozwiązania jest zmiana normatywna. Taka zmiana sama w sobie pewnie jednak niewiele dobrego przyniesie. Potrzebny jest po prostu nowy, ucywilizowany system opodatkowania nieruchomości. System, który opiera się na podstawowej regule, wedle której podatek majątkowy powinien być uzależniony od wartości majątku, a nie jak to aktualnie wygląda w naszym systemie prawnym, od jego wielkości (powierzchni). Nikomu chyba nie trzeba tłumaczyć, że mierzenie majątku w metrach kwadratowych czy hektarach jest rzeczą niezrozumiałą. Dlatego w zdecydowanej większości państw na świecie majątek nieruchomy wycenia się dla potrzeb opodatkowania w pieniądzu.
Temat reformy systemu opodatkowania nieruchomości wraca każdego roku niczym noworoczne życzenia, ale nic z tego nie wynika. Życzę więc Państwu w 2018 roku takich głębokich, dobrych zmian, zakładając z góry, że na życzeniach się pewnie skończy.
Dalej więc będziemy się zajmowali, o czym między innymi w bieżącym numerze, opodatkowaniem garaży, kiosków czy pawilonów handlowych. W dalszym ciągu organy podatkowe będą prowadziły z podatnikami spory o to, czym jest hala namiotowa dla potrzeb opodatkowania podatkiem od nieruchomości, a myjąc auto pracownik urzędu gminy zajmujący się wymiarem podatków będzie rozmyślał o myjni jako ewentualnym przedmiocie opodatkowania. Nie jest to, przyznacie Państwo, sytuacja normalna. Przepisy regulujące opodatkowanie nieruchomości, chociaż jest ich stosunkowo niewiele (a może właśnie dlatego) są bardzo skomplikowane i trudne w stosowaniu. Tak oczywiście być nie powinno, ale ...
Właśnie, jest pewne ale. Sięgając pamięcią do archiwalnych numerów naszego miesięcznika zadaję sobie czasami pytanie, czy miałby on rację bytu w przypadku, gdyby nasz system opodatkowania nieruchomości był racjonalny? Pewnie tematy do opracowania jakieś by się znalazły, ale już nikt nie rozmyślałby o płytach obornikowych, silosach na kiszonkę, wiatach czy domkach letniskowych.
Życzę pożytecznej lektury.
Dr hab. Rafał Dowgier,
Redaktor Naczelny
Miesięcznik.
ISSN 1641-6856
© Copyright by Wydawnictwo Taxpress
Rada naukowa:
Przewodniczący Rady Naukowej
Prof. zw. dr hab. Leonard Etel
Członkowie Rady Naukowej
Doc. Lilia Abramchik, Ph.D.
Prof. dr hab. Jadwiga Glumińska-Pawlic
JUDR. Petr Mrkývka, Ph.D.
JUDr. Ing. Michal Radvan, Ph.D.
Adv. Andžejus Seliava
Prof. dr hab. Paweł Smoleń
Redaktor Naczelny:
dr hab. Rafał Dowgier
Redaktorzy tematyczni działów:
Podatki i opłaty lokalne – dr hab. Mariusz Popławski
Ordynacja podatkowa – dr Piotr Pietrasz
Finanse samorządowe – dr Grzegorz Liszewski
Glosa – dr Krzysztof Teszner
Redaktor językowy:
Ewa Wyszczelska-Oksień
Opracowanie graficzne:
Magdalena Fudali, wizualna.com.pl
Skład i łamanie:
PROJEKT06 Piotr Jurkiewicz, www.projekt06.net
Ilustracje:
Katarzyna Bogdańska,
www.katarzynabogdanska.blogspot.com
Adam Quest
www.behance.net/AdamQuest
Wydawca:
Taxpress s.c.
00-517 Warszawa
ul. Marszałkowska 80
Adres Redakcji:
Taxpress s.c.
04-028 Warszawa
al. Stanów Zjednoczonych 51 lok. 517
tel./fax (22) 51-77-800, 51-77-707
e-mail: kontakt@taxpress.com.pl
Druk:
Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna i Reklamowo-Handlowa „ADAM”
02-729 Warszawa, ul. Rolna 191/193
tel. (22) 843-37-23, fax (22) 843-20-52
www.oficyna-adam.com.pl
Materiały przesłane do redakcji podlegają recenzowaniu zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i objęte są procedurą zabezpieczającą oryginalność publikacji naukowych. Szczegółowa procedura recenzowania oraz zabezpieczenia oryginalności publikacji opisane są na stronie internetowej czasopisma: www.taxpress.com.pl
Wersją pierwotną „Przeglądu Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” od 2001 r. jest wersja papierowa.
„Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” chroniony jest prawem autorskim. Przedruk materiałów bez zgody wydawcy jest zabroniony.
Publikacje naukowe umieszczone w niniejszym miesięczniku objęte są procedurą recenzowania zgodną z wymogami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Lista recenzentów dostępna jest na stronie internetowej www.taxpress.com.pl
Miesięcznik znajduje się w wykazie czasopism punktowanych MNiSzW