Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych 12(262) 2022

ROCZNIK: 2022

34,26 PLN + VAT 8%
Dostępne w magazynie
Darmowa dostawa
Prenumeruj
Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych 12(262) 2022
Co tutaj znajdziesz?

Fachowy, opiniotwórczy - jedyny w Polsce poświęcony w całości podatkom i opłatom lokalnym.

Spis treści
Podatki i opłaty lokalne
  • 6 Opodatkowanie budynków mieszkalnych i ich części oraz gruntów związanych z tymi budynkami
    Rafał Dowgier profesor doktor habilitowany nauk prawnych, pracownik Katedry Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego
    ,0 PLN
  • 16 Wyłączenie gruntów z produkcji rolnej i leśnej w kontekście zmiany klasyfikacji użytków na zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy („Bp”)
    Robert Lewandowski kierownik referatu podatków, opłat lokalnych i gospodarki odpadami komunalnymi Urzędu Miasta i Gminy Nekla
    ,0 PLN

Ordynacja podatkowa
  • 22 Merytoryczna weryfikacja zgłoszeń podatkowych. Biegły
    Łukasz Rogowski doradca podatkowy, kierownik referatu kontroli podatkowej w Urzędzie Miasta Szczecin; praktyk posiadający wieloletnie doświadczenie związane z weryfikacją prawidłowości opodatkowania w podatkach lokalnych; autor wielu opracowań dotyczących efektywnego poboru podatków lokalnych, a także procedur podatkowych
    ,0 PLN

Samorządowe finanse publiczne
  • 28 Egzekucja administracyjna z nieruchomości dłużnika podatkowego jednostki samorządu terytorialnego
    Janusz Oziębło kierownik Referatu ds. Rachunkowości i Windykacji Podatkowej w Urzędzie Miasta w Ostrowcu Świętokrzyskim
    ,0 PLN

Glosa
  • 33 Obowiązujące w latach 2017-2021 zwolnienie z podatku od nieruchomości infrastruktury kolejowej jako niedozwolona pomoc publiczna glosa krytyczna do wyroku WSA w Gdańsku z dnia 9.08.2022 r.
    ,0 PLN

Pytania i odpowiedzi
  • 42 Odpowiedzi na pytania czytelników
    Rafał Dowgier profesor doktor habilitowany nauk prawnych, pracownik Katedry Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego
    Łukasz Rogowski doradca podatkowy, kierownik referatu kontroli podatkowej w Urzędzie Miasta Szczecin; praktyk posiadający wieloletnie doświadczenie związane z weryfikacją prawidłowości opodatkowania w podatkach lokalnych; autor wielu opracowań dotyczących efektywnego poboru podatków lokalnych, a także procedur podatkowych
    ,0 PLN

Orzecznictwo sądów administracyjnych

O czasopiśmie

Największą grupę organów podatkowych stanowią w Polsce organy samorządowe właściwe w zakresie wymiaru oraz poboru podatków i opłat lokalnych. Jednymi z najbardziej powszechnych są podatki związane z władaniem nieruchomościami. Dlatego znaczenia podatków i opłat lokalnych nie sposób przecenić. Z myślą zarówno o wskazanych organach, jak i podatnikach oraz podmiotach ich reprezentujących (radcach prawnych, doradcach podatkowych, księgowych) powstał miesięcznik „Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych”. Od wielu lat zaznacza on swoje miejsce na rynku wydawniczym cechując się profesjonalizmem oraz aktualnością. Zespół specjalistów publikujących w miesięczniku gwarantuje jego najwyższy merytoryczny poziom. Nikt inny nie zna lepiej problemów z zakresu lokalnego prawa podatkowego niż osoby, które stykają się z nimi każdego dnia. To wiedza tych osób jest siłą naszego miesięcznika.

dr hab. Rafał Dowgier

Redaktor Naczelny

„Przeglądu Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych”

Nie ma na rynku czasopisma, które w tak szerokim zakresie zajmowałoby się problematyką finansów samorządowych, ze szczególnym uwzględnieniem podatków i opłat lokalnych. „Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” to nieocenione dla praktyków źródło wiedzy o problemach ze wskazanego zakresu. To miesięcznik opiniotwórczy, profesjonalny i zawsze na czasie.

prof. dr hab. Leonard Etel

Przewodniczący Rady Naukowej

„Przeglądu Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych”

Słowo wstępne

Drodzy Czytelnicy,
Kończący się rok nie przyniósł żadnych istotnych zmian w zakresie podatków i opłat lokalnych. Można nawet stwierdzić, że pierwszy raz od wielu lat ustawodawca nie wprowadził nawet kosmetycznych zmian do przepisów regulujących te świadczenia. Niestety nie oznacza to, że regulacje te są poprawne. Trzeba raczej stwierdzić, że brak zmian w tym zakresie to dowód na brak koncepcji opodatkowania nieruchomości w Polsce, która opiera się na świadczeniach o konstrukcji rodem z poprzedniej epoki.
Przepisy więc się nie zmieniają, a cały czas pojawiają się problemy z ich stosowaniem nawet w przypadku podstawowych kategorii przedmiotów opodatkowania. W niniejszym numerze chciałbym Państwa zachęcić do lektury opracowania mojego autorstwa odnoszącego się do zasad opodatkowania szeroko pojętych nieruchomości mieszkalnych. Jak wynika z analizy orzecznictwa sądów administracyjnych na tym tle pojawiają się coraz to nowe problemy, poczynając od samej kwalifikacji budynków jako mieszkalnych, na zastosowaniu właściwej stawki do części wspólnych takich budynków oraz gruntów z nimi związanych, a na technicznych kwestiach rozliczenia podatku skończywszy. Nie powinno być tak – ale jest to uwaga odnosząca się w istocie do całego obecnie obowiązującego systemu opodatkowania nieruchomości – że podatnicy i organy podatkowe mają problemy z prawidłową interpretacją przepisów nawet w zdawałoby się najprostszych sprawach.
Z kolei, na zasadzie kontrastu, ustawodawca funduje nam i takie regulacje, do których zastosowania nie wystarczy zapoznanie się z samą treścią przepisu, a konieczne jest prowadzenie wielopłaszczyznowej wykładni. Przykładem takiego stanu rzeczy jest zwolnienie z podatku od nieruchomości odnoszące się do szeroko pojętych nieruchomości kolejowych. Przed nowelizacją, obowiązującą od początku 2022 r., o czym szerzej w glosie autorstwa Marka Szałkiewicza, w dużej mierze w następstwie ukształtowanej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, zwolnienie to obejmowało tzw. prywatną infrastrukturę kolejową. Problem w tym, że wsparcie dla przedsiębiorców działających poza branżą przewozów kolejowych mogło stanowić formę udzielenia pomocy publicznej, a przepisy ustawy regulujące zwolnienie nie zostały notyfikowane. W konsekwencji pojawiła się wątpliwość co do możliwości ich stosowania w kontekście zasad udzielania pomocy publicznej, a w ślad za tym różne w swej treści orzeczenia sądów administracyjnych. Jeden z takich wyroków, z krytycznym komentarzem, prezentujemy w bieżącym numerze.
Przekazuję na Państwa ręce życzenia zdrowych oraz rodzinnych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia, a także wszystkiego co najlepsze w zbliżającym się nowym, już 2023 roku.

Życzę pożytecznej lektury.

dr hab. Rafał Dowgier, prof. UwB

Stopka redakcyjna

Miesięcznik.
ISSN 1641-6856


© Copyright by Wydawnictwo Taxpress


Rada naukowa:


Przewodniczący Rady Naukowej
Prof. dr hab. Leonard Etel


Członkowie Rady Naukowej
doc. Lilia Abramchik, Ph.D.
prof. dr hab. Jadwiga Glumińska-Pawlic
doc. JUDr. Petr Mrkývka, Ph.D.
doc. JUDr. Ing. Michal Radvan, Ph.D.
adv. Andžejus Seliava
dr hab. Paweł Smoleń, prof. KUL


Redaktor Naczelny:
dr hab. Rafał Dowgier, prof. UwB


Redaktorzy tematyczni działów:

Podatki i opłaty lokalne – prof. dr hab. Mariusz Popławski
Ordynacja podatkowa – dr hab. Piotr Pietrasz
Finanse samorządowe – dr Grzegorz Liszewski
Glosa – dr Krzysztof Teszner


Redaktor językowy:
Ewa Wyszczelska-Oksień


Opracowanie graficzne:
Magdalena Fudali, wizualna.com.pl


Skład i łamanie:
PROJEKT06 Piotr Jurkiewicz, www.projekt06.net

 

Ilustracje:
Katarzyna Bogdańska,
www.katarzynabogdanska.blogspot.com

 

Wydawca:
Taxpress s.c.
00-517 Warszawa
ul. Marszałkowska 80


Adres Redakcji:
Taxpress s.c.
04-028 Warszawa
al. Stanów Zjednoczonych 51 lok. 517
tel./fax (22) 51-77-800, 51-77-707
e-mail: kontakt@taxpress.com.pl
 

Druk:
Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna i Reklamowo-Handlowa „ADAM”
02-729 Warszawa, ul. Rolna 191/193
tel. (22) 843-37-23, fax (22) 843-20-52
www.oficyna-adam.com.pl


Materiały przesłane do redakcji podlegają recenzowaniu zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i objęte są procedurą zabezpieczającą oryginalność publikacji naukowych. Szczegółowa procedura recenzowania oraz zabezpieczenia oryginalności publikacji opisane są na stronie internetowej czasopisma: www.taxpress.com.pl


Wersją pierwotną „Przeglądu Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” od 2001 r. jest wersja papierowa.
„Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” chroniony jest prawem autorskim. Przedruk materiałów bez zgody wydawcy jest zabroniony.


Publikacje naukowe umieszczone w niniejszym miesięczniku objęte są procedurą recenzowania zgodną z wymogami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Lista recenzentów dostępna jest na stronie internetowej www.taxpress.com.pl


Autorzy czasopisma
Rafał Dowgier profesor doktor habilitowany nauk prawnych, pracownik Katedry Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Zespołu Eksperckiego ds. Lokalnego Prawa Podatkowego
Robert Lewandowski kierownik referatu podatków, opłat lokalnych i gospodarki odpadami komunalnymi Urzędu Miasta i Gminy Nekla
Łukasz Rogowski doradca podatkowy, kierownik referatu kontroli podatkowej w Urzędzie Miasta Szczecin; praktyk posiadający wieloletnie doświadczenie związane z weryfikacją prawidłowości opodatkowania w podatkach lokalnych; autor wielu opracowań dotyczących efektywnego poboru podatków lokalnych, a także procedur podatkowych
Janusz Oziębło kierownik Referatu ds. Rachunkowości i Windykacji Podatkowej w Urzędzie Miasta w Ostrowcu Świętokrzyskim


Logo

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Jeśli nie wyrażasz zgody na ich używanie, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności